Smartare Vardag
Sök
Avbryt
Meny

Spring eller cykla ett lopp med barnen – så gör du

2 månader sedan

Sugen på att anmäla dig till ett lopp? Låt barnen vara med också! Känslan av att lyckas ta sig i mål, få en medalj och, inte minst, ha roligt tillsammans inför loppet är ett effektivt sätt att ge barnen mersmak för träning.

– Jag tycker att det är en självklarhet att låta barnen delta i idrottsevenemang! Det gynnar rörelse, ger gemenskap i en härlig folkfest och resulterar inte sällan i en eufori som kroppen och knoppen lägger på minnet, säger Anna Öhrström, före detta proffscyklist som numera jobbar med Vätternrundan och barnvarianten Minivättern.

Hon är övertygad om att det lönar sig att redan tidigt i livet börja associera rörelse med positiva upplevelser.

– Vi vuxna måste skapa möjligheter till rörelse och uppmuntra till det. Kanske kan man få träningen inför loppen att bli ett naturligt inslag i vardagen som bryter av stillasittandet med skärmar i soffan? Resan mot tävlingarna är ju egentligen viktigare än själva loppen, säger hon.

Att tillsammans med barnen lägga upp en träningsplan tycker Anna Öhrström är en bra idé.

– Rolig målbildsträning brukar till exempel vara kul. Att barnen får låtsas att de är ett djur som är snabba, starka och smidiga. Annars handlar det mycket om att lägga ribban lagom högt. Är nivån för hög finns risken att barnen tröttnar, säger hon och lägger till:

– Pirret i magen på själva tävlingsdagen, att hämta ut sin nummerlapp, lyssna på peppande speakers och musik i högtalarna och sedan få sin medalj som belöning… Att vara en del av ett så roligt och socialt sammanhang ger oftast effekten att man vill vara med om det igen.

FAKTA: Anna Öhrströms tips för att motivera och göra det roligt för barn att vara med

  • Träna tillsammans med ditt barn, det är roligt att sträva mot ett gemensamt mål!
  • Beröm både prestationerna och försöken till prestationerna. Det är inte resultaten som är viktigast, det är att barnen rör på sig och tycker att det är roligt.
  • Öva på mental träning genom att exempelvis inspirera barnen att låtsas att de är ett snabbt, starkt och smidigt djur.
  • Det finns mängder av peppande träningsappar, använd dem. – Skapa lagom svåra utmaningar för barnen som peppar, inte får dem att ge upp.
  • Sätt upp en kalender där barnen kan räkna ner dagarna till loppet.
  • Sätt ett nytt mål efter avslutat lopp, på så sätt håller ni fast i den positiva upplevelsen som loppet gav och låter vardagsträningen bli en del av den.

FAKTA: Bra lopp för barn:

Stockholm Mini Marathon
Löplopp för killar och tjejer mellan 5 och 13 år med målgång på den klassiska Olympiastadion i Stockholm. Löpsträcka: 1170 för de yngsta och 2310 meter för de äldre. Nästa lopp är 3 juni 2018.
www.minimaran.se

Minivättern
Cykellopp för barn mellan 3-10 år i Motala. Barn mellan 3-7 år cyklar 1300 meter, 8-10-åringarna 2700 meter. Minivättern är i början av vecka 24 2018, håll utkik på hemsidan om exakt datum. www.vatternrundan.se/minivattern

Lilla Göteborgsvarvet
Löplopp för barn mellan 7 och 13 år i Slottskogen, Göteborg. Sträckan är för de yngsta 1300 meter och för de äldre 2400 meter. Nästa lopp är 20 maj 2018.
www.goteborgsvarvet.se/lillavarvet

Lilla Tjemilen
Ett kortare löplopp för alla tjejer mellan 5-13 år, med en sträcka på 400 meter för de yngsta och 1500 för de äldre. Hela banan är på ängen Gärdet i Stockholm. Nästa lopp är den 1 september 2018.
www.sportamore.se/tjejmilen

Kalvruset
Minivarianten på Tjurruset, löploppet i Stockholm där man får vara beredd på att skita ner sig ordentligt. Tävlingen går genom geggig, hal och tuff skogsterräng och är öppen för alla mellan 9-15 år. Plats? Än så länge hemligt… Nästa lopp: 6 oktober 2018.
Obs! Det arrangeras även ett Tjurrus, och ett Minikalvrus i Karlstad. Datum: 15 september 2018.
www.tjurruset.com

Kategorier