Smartare Vardag
Sök
Avbryt
Meny

Bättre självkänsla hos barn som rör på sig – så funkar det

2 månader sedan

Mer säker på sig själv och lugn i sinnet av att röra på sig. Forskning visar att barn som idrottar har bättre självkänsla. Vi har tagit reda på varför.

En känsla av att vara kababel, vetskapen att du ofta till och med klarar mer än vad du från början trott. Att fysisk aktivitet gör oss starka i kroppen har de flesta av oss redan koll på, men att det dessutom gör oss starka i sinnet; mer fokuserade, stresståliga och trygga i oss själva är det inte lika många som vet.

– Fysisk aktivitet stärker i stort sett alla förmågor vår hjärna har, men det sätter också igång ett helt gäng må-bra-ämnen som ger oss mindre ångest och kanske till och med påverkar vår personlighet lite grann på lång sikt, säger Anders Hansen, överläkare i psykiatri, föreläsare och författare till bland annat Hjärnstark. En bok som lyfter fram hur stor betydelse rörelsen har för hur vi människor mår psykiskt.

Det här gäller, förstås, inte minst barn och när det handlar om just självkänsla finns en rad studier där forskare undersökt sambandet mellan hur mycket barn rör på sig och deras självkänsla. I en studie gjord vid Örebro universitet följdes 400 ungdomar mellan 12 och 16 år under tre år. Det visade sig att de som ägnade sig åt någon slags organiserad idrott var mindre depressiva, trivdes bättre i skolan och hade betydligt högre självkänsla än de som inte var särskilt fysiskt aktiva. Enligt Anders Hansen har flera andra studier visat liknande resultat.

– Samtidigt måste man vara försiktigt med vad som är hönan och ägget i de här studierna – är det idrottandet i sig som ger högre självkänsla, eller har barnen som idrottar från början bättre förutsättningar för att få god självkänsla? Men oavsett vet vi att mycket rörelse får oss att både må och prestera bättre. Det skapar en tilltro till den egna förmågan, säger han.

Att idrottsrörelsen har en stor och viktig roll att fylla för att stärka barns och ungas självkänsla, både på det fysiska och sociala planet, är klart. Men det viktigaste, menar Anders Hansen, är inte att få varenda unge att spela fotboll i en förening, gå på gymnastik eller börja tävlingssimma – det är att få fler barn i rörelse över huvud taget.

– Bort med all koppling till prestation och med alla hysteriska förväntningar från föräldrar som vill att deras barn ska bli duktiga idrottare. I alla fall om det pressar barnet och får det att känna ”det här vill jag inte göra” och slutar med fysiska aktiviteter helt och hållet. Rörelse är ingenting vi kan välja bort.

Hur aktiv behöver ett barn vara för att flåsandet ska ge effekt? En tumregel, säger Anders Hansen, är att den fysiska aktiviteten ska motsvara en timmes snabb promenad om dagen och att pulsen ska upp ordentligt minst tre gånger i veckan.

– Men varenda steg räknas och fem minuter om dagen är bättre än inget.

Kategorier