Smartare Vardag
Sök
Avbryt
Meny

Tumregeln ”Lagom” – en god balans

2 månader sedan

intro medium

Vi lär oss mycket om vad som är en rekommenderad dos motion och rörelse. Men när blir det för mycket? Forskarna Magnus Lindwall och Linus Jonsson reder ut hur man skall tänka när det gäller rörelse och fysisk aktivitet för barn och unga.  

– Det finns ju de allmänna rekommendationerna. De säger att barn och ungdomar bör röra på sig minst 60 minuter per dag på en intensitetsnivå motsvarande måttlig till hög. Det föreligger också en dos respons där så att generellt, ju mer rörelse desto bättre. Men såklart kan det bli för mycket av det goda också. Men generellt sett är riskerna med fysisk aktivitet oerhört små sett till vinsterna med det, säger Linus Johnsson, Doktorand i idrottsvetenskap vid Institutionen för kost och idrottsvetenskap på Göteborgs universitet.

Magnus Lindwall, Professor i hälsopsykologi vid Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet förklarar att fenomenet träningsberoende är något som diskuteras och pratas om en del, men mer för tonåringar och framförallt vuxna. Blir det för mycket kan träning istället bli någonting negativt. Ofta sammanfaller det med någon ätstörningsproblematik, men i relation till antalet som behöver röra på sig mer, är de väldigt få.

– Det är ett mycket större samhällsproblem att personer är inaktiva jämfört med de som är för aktiva. Men det är viktigt att komma ihåg att det bör finnas en god balans och tid för återhämtning. Allt med kroppen handlar ju om att det ska vara bra. Det träning gör är att du stressar kroppen kontrollerat, så att den mår bra av det. Man tror till exempel att hjärnan mår väldigt bra av viss typ av mat, som blåbär och broccoli. De är lätt toxiska, men de startar processer som är positiva för oss. Man kan säga att träning stressar kroppen. Men på rätt nivå och med återhämtning så blir det en positiv effekt och man mår bra. Det är alltid det här med balansen och att göra lite lagom, säger Magnus Lindwall.

Det skämtas en del om det typiskt svenska i uttrycket ”lagom är bäst”. Lagom är alltid individuellt och ingen annan i världen förstår. Men när det gäller vår hälsa handlar det just om att göra det i måttlighet och att ha en god balans.

– Vad måttligheten är för varje person, det varierar. Det ska man också komma ihåg. För mycket för en person kan ju vara något helt annat för någon annan, säger Magnus Lindwall.

Linus Jonsson tipsar att en bra tumregel i sammanhanget är de allmänna rekommendationerna på 60 minuter per dag.

– I princip alla barn och ungdomar vet om att det är bra att röra på sig. Men mer än så kanske inte så många vet. Speciellt inte hur lite det egentligen krävs. Alltså 60 minuter per dag, det är ungefär en sextondel av ens vakna tid. Det behöver inte vara träning utan kan vara raska promenader. Då hinner man spela dator, göra läxor och röra på sig. Man behöver inte anstränga sig så pass mycket ändå för att man ska få de goda hälsovinsterna, säger Linus Jonsson.

När det gäller samhället i stort och för vuxna, handlar det också om att hjälpa till och göra det lite enklare att välja rätt beteende. Ett bra exempel är att ha höj- och sänkbara skrivbord och försvåra ett dåligt beteende – stillasittande.

– Barn och ungdomar är naturligt aktiva och nyfikna. Släpper man bara loss dem i en miljö som inte kontrollerar dem, så kommer många barn att hålla igång. Om de känner sig kontrollerade hävdar vissa att man skapar en miljö där vi trycker bort det naturliga engagemanget till att röra på sig. Släpper vi bara det fritt så kommer det för i alla fall många barn att lösa sig. Det handlar om att putta i rätt riktning, löst och försiktigt, säger Magnus Lindwall.

För fler tips & råd om barn och rörelse – Läs mer hos oss på telia.se/genpep.

Kategorier