Smartare Vardag
Sök
Avbryt
Meny

Väck läslusten med skärmlåsapp

2 månader sedan

Barn i Sverige blir sämre på att läsa. Det vill Berättarministeriet ändra på – och tar den digitala tekniken till hjälp.

I grunden är det en demokratifråga. Att alla ska kunna ta till sig det skrivna ordet och därmed fungera i samhället. Men så ser det inte ut i dag. Enligt Skolverket når var femte elev i klass nio inte upp till en ”grundläggande nivå” i läsning, det vill säga den basnivå som krävs för att man ska kunna tillgodogöra sig andra kunskaper.

– Vi ser en utveckling där allt fler i utsatta områden lämnar skolan utan gymnasiebehörighet. Det är jättefarligt på flera sätt. Om man inte kan läsa eller förstå det man läser är man väldigt mottaglig för desinformation. Man känner sig maktlös, maktlöshet skapar rädsla och rädsla bygger inga samhällen. Vi behöver verkligen hjälpas åt nu för att vända det här, säger Dilsa Demirbag-Sten, verksamhetsansvarig för Berättarministeriet, en stiftelse som arbetar med att stötta lärare i socioekonomiskt utsatta områden i att utveckla barns läsande – och gärna med hjälp av den digitala tekniken.

För snart ett år sedan släppte de Läs upp, en app som fungerar som ett skärmlås som låses upp först när barnet läst ett kapitel ur en populär barnbok, svarat på en fråga och skapat två meningar utifrån texten. Titlarna är både nyare böcker, som den populära serien om Lasse-Majas Detektivbyrå, och klassiker.

– På det här sättet, att barnen måste läsa för att få spela eller vad de nu vill göra, kommer vi bort från det trista tjatet som annars ofta behövs för att läsningen ska bli av. Och även om de vid den första upplåsningen läser för att de mer eller mindre är tvungna, så är förstås vårt mål att de ska göra det nästa gång för att de vill, säger Dilsa Demirbag-Sten och berättar att feedbacken hittills varit översvallande positiv.
– Appen är gratis och tillgänglig för alla, men eftersom vårt fokus ligger på att jobba med lärare i utsatta områden vet vi bara hur det fungerat för dem – och ja, där har appen verkligen varit otroligt bra.

Att använda den digitala tekniken för bättre språkutveckling ser Dilsa Demirbag-Sten som en fantastisk möjlighet, men det är ingen lösning i sig.
– Den är ett verktyg som kan göra lärandet roligare och mer interaktivt, men för att utveckla det kritiska tänkandet och reflekterandet bortom det självklara behöver barnen en vuxen som vägleder, säger hon. Detta gäller också hemma i soffan.
– ”Skärmtiden” överlag är ju verkligen en snackis, och visst kan man koppla den till problem med stillasittande och annat. Men när man väl sitter framför plattan är det helt avgörande vad som pågår på den. Jag skulle önska att föräldrar i dag inte var så jäkla rädda för skärmarna – och att de oftare delade skärmtiden med sina barn.

Fakta Läs upp!
– App som syftar till att få barn mellan 7-12 år att läsa oftare och öka sin läsförståelse.
– Fungerar som ett skärmlås där barnet måste läsa ett kapitel ur en bok, svara på en fråga om texten och dessutom skriva två meningar utifrån det de läst för att låsa upp.
– Appen är gratis men finns på grund av licensskäl bara för Android-enheter.

Fakta Berättarministeriet
– Politiskt och religiöst obunden stiftelse med målet att alla barn ska vara trygga med det skrivna ordet.
– Anordnar skrivarverkstäder för barn i socioekonomiskt utsatta områden och erbjuder stöd i form av pedagogiskt material till lärare.
– Berättarministeriet är ett samverkansprojekt mellan kommun, näringsliv och den ideella sektorn och finns idag i Södertälje och Stockholmsförorterna Järva och Hagsätra. Från hösten 2017 kommer de också vara verksamma i Göteborg.

Kategorier