Smartare Vardag
Sök
Avbryt
Meny

Tips för smidigare skärmliv med familjen

2 månader sedan

Många småbarnsfamiljer brottas med att skapa balans mellan det digitala och resten av livet. Att balansera spel, surf och digitalt lärande med rörelse och umgänge utan skärmar kan kännas utmanande. Men alla familjer är olika. Det som passar i en familj kan bli katastrof i en annan. Att inspireras och lära av hur andra gör är dock aldrig fel. Här är nio handfasta tips på strategier och tillvägagångssätt för ett smidigare skärmliv. Testa dig fram för att se vad som funkar hemma hos er.

1. Skriv kontrakt
Gör tillsammans med barnen en lista. Den kan innehålla situationer eller platser som ni alla tycker ska vara skärmfria, till exempel matbordet, på stugsemestern eller i sovrummet. På listan kan det också finnas krav på vad som ska ha klarats av innan skärmen sätts på, som läxläsning eller städning av rummet. Eller när det är okej att barnen ägnar sig åt skärmen varje dag och hur. Kanske blir regeln en halvtimme medan de vuxna i familjen fixar med middagen, eller en timme på eftermiddagen efter förskola och fritids. Låt listan vara grunden för ett kontrakt på vad som gäller och glöm inte att de vuxna också kan få regler som de måste följa för att det ska vara rättvist.

2. Byteshandel
Är spelandet, surfandet och chattandet på sociala medier mycket värt för ditt barn? Utnyttja det och slipp tjatet om att de ska sköta sina hushållssysslor på köpet! En halvtimmes spelande mot att hen plockar ur diskmaskinen kanske känns som ett rimligt byte? Eller vad sägs om en hel timme mot att ogräset försvinner i rabatten? Diskutera tillsammans med barnen vad som kan bytas mot vad och skriv ner det, risken är annars att metoden leder till ett ständigt förhandlande och valutaförvirring.

3. Äggklockan
Du sa att barnen fick sitta med sina skärmar i en halvtimme – som blev en timme, kanske en och halv…. Det var ju så tyst och skönt och du fick ju så mycket gjort! Känner du igen dig? Att sätta en äggklocka är ett klassiskt och effektivt sätt att göra det tydligt för både barn och vuxna hur mycket tid framför skärmen som gäller och när den är slut.

4. Gör det obekvämt
Istället för att begränsa skärmtiden i tid, skapa istället regler för VAR och HUR, rent fysiskt, det är okej att ägna sig åt spel och surf. Till exempel kan ni förbjuda skärmar i soffan, i sängen eller i sköna fåtöljen och istället förvisa barnen till golvet när det ska till att spelas. Det borde rimligtvis tvinga dem att åtminstone byta ställning ofta. Eller vad sägs om att bara tillåta tid framför skärmen stående?

5. Skärmfria dagar
Låt en eller flera dagar i veckan vara helt fria från skärmar och passa på att tillsammans upptäcka gamla umgängesgodingar som brädspel, matlagning och mysiga utflykter.

6. Bootcamp!
Att undvika stillasittande under alltför långa pass är en av vår tids stora utmaningar. Gör det enkelt och ställ skärmtiden mot tid i rörelse och se till att barnen, för varje halvtimme de sitter stilla, bränner av ett litet träningspass av något slag. En crosstrainer i barnens rum eller en danspaus kanske inte är en dum idé?

7. Fasta rutiner
Det är viktigt att vara så konsekvent som möjligt, i alla fall för er med envisa barn. Börja det suddas ut i kanterna kring rutinerna hamnar ni lätt i ett tjatmaraton igen.

8. Gå på känsla
I debatten om skärmtid kan det ibland verka som att alla barn är fullkomligt skärmtokiga. Så är det naturligtvis inte. Har du barn som själva reglerar sin tid framför skärmen på ett balanserat sätt och som inte har några problem med att stänga av när ni vuxna tycker att det är dags att göra något annat – toppen! Gör inte ett problem av något som inte är det.

Kategorier