Smartare Vardag
Sök
Avbryt
Meny

Ida Sjöstedt + Telia = Fashion Against Hate

9 månader sedan

För modedesignern Ida Sjöstedt är det viktigt att inspirera människor att behandla varandra på ett schysst sätt. Därför valde Ida att lansera ett samarbete med Fashion against hate och Telia.

Den hyllade svenska modedesignern Ida Sjöstedts showroom ligger dolt från gatan, och väl där inne råder en alldeles speciell atmosfär. Det är högt i tak, ljust och klänningar klär väggarna likt konst. I arbetsrummen finns det massvis med mönster på bord och tygrullar ligger uppradade i hyllorna.

– För mig är det jätteviktigt att ha en arbetsplats där alla trivs och där alla känner att de kan göra sig hörda blir lyssnade på. Både de som jobbar närmast mig och de fabriker vi jobbar med, leverantörer och folk på visningar, säger Ida.

Hon berättar att det kan råda ett ganska så hårt klimat i modebranschen, något som hon bland annat fick känna på under sin tid i London.

– Det är något jag alltid varit på det klara med att jag inte vill stå för.

Vill inspirera folk till att må bättre
För Ida kändes det därför självklart att bli en del av Telias initiativ mot näthat, där kampanjen #hatahat är en strävan att få människor att behandla varandra bättre på nätet.

– Det är jätteroligt att bli tillfrågad att vara med i den här kampanjen. Jag tyckte att det var någonting som jag kunde stå för, som passade både mig som person och mitt varumärke, säger hon och förklarar:

– Som företagare och influencer kan jag inspirera folk till att må bättre, bli peppade eller vad det än kan vara, så är det väl självklart att jag vill göra det.

Följer egna värderingar
Överskottet från försäljningen går till Friends och deras viktiga arbete mot mobbning. Kollektionen går i linje med Idas egna kollektioner. Det var också därför hon bestämde sig för att använda det gyllene hjärtat med fredsmärket.

– Jag ville göra något som kändes liksom romantiskt och tjejigt, mycket i stil med ”Team Ida”.

Ida berättar hur hon började med att göra research och leta bilder för att fånga känslan och få inspiration. Efter valde hon material och därefter var det dags att börja skissa.

– Det gör jag för hand eller ibland på datorn – men då är det oftast någon som hjälper till lite med det, någon assistent som kanske är lite mer techkunnig än vad jag är.

Fastnade för budskapet
Till en början hade Ida en idé om att använda digitalprint med samma fredsduva hon hade på hennes visning under Fashionweek AW 17. Men hon fastnade för fredshjärtat, vilket också pryder slutresultatet.

– Det är ju det här budskapet som hela kampanjen står för, att man ska vara snäll mot varandra och bry sig om varann och att vara inkluderande, säger hon och tillägger:

– Hat kommer man väl aldrig kunna bli av med helt och hållet. Kan man i alla fall få några att tänka om och bete sig lite schysstare är det ett framsteg.

FAKTA:
Samarbetet mellan Ida Sjöstedt, Fashion Against Hate och Telia är en del av kampanjen #hatahat. Allt överskott går till Friends och deras viktiga arbete mot hat på nätet och sociala medier. Kollektionen kommer ut i butik i mars 2017 och består av ett mobilskal, ett case för hörlurar samt en sweatshirt i begränsad upplaga. Du kan även köpa produkterna i kollektionen via telia.se.

Läs mer om vad Telia gör kring #hatahat

Kategorier