Smartare Vardag
Sök
Avbryt
Meny

Barnpsykologens råd: “Släpp skärmångesten”

5 månader sedan

intro medium

Satsa på små förändringar istället för på totalförbud, var delaktig i barnens digitala liv och släpp skärmångesten. Det är några av barnpsykologen Malin Bergströms råd till föräldrar i dag.

ima149570_a4_600

– Vi måste inse att vi inte lever i Bullerbyn. Skärmar är en del av den moderna barndomen och det måste vi föräldrar förhålla oss till, vare sig vi vill eller inte, det säger Malin Bergström som är barnpsykolog, medicine doktor och författare till det nya stödmaterial som BVC-personal kan luta sig på vid samtal om barns medieanvändning. Hon berättar att insikten om att de gamla riktlinjerna var förlegade kom när hon började se hur det faktiskt såg ut omkring henne.

– Tidigare sa man bland annat att barn i förskoleåldern inte skulle se på skärmar under mer än två timmar per dag och att barn under två inte skulle se på skärmar alls. Hundra procent av alla barn jag mötte överskred de gränserna! Då tänkte jag att det är dags att sluta verka i någon slags drömvärld, vi måste ju hjälpa föräldrar i den verklighet de lever i här och nu, säger hon.

Det nya stödmaterialet, som hon bland annat tagit fram genom att gå igenom den forskning som finns på området, innehåller inga tydliga tidsrekommendationer. Snarare handlar det om att hjälpa familjer att komma fram till vad just de mår bra av.

ima148449_a4_600
– Barndomen i dag är så kapitalt annorlunda jämfört med den vi själva hade. Föräldrar nu har ju inga referenspunkter för det här, inte så konstigt att vi känner oss förvirrade, säger Malin Bergström och berättar att bland de föräldrar hon möter handlar oron framför allt om att barnen skulle sitta för mycket framför skärmarna och att de verkar ha utvecklat ett beroende.

– Och när det gäller tonåringar är det mer en oro över att de ska bli utsatta för hemskheter på nätet, säger hon.
Just det sistnämnda är något som Malin Bergström själv funderat mycket på – hon har fyra barn varav det yngsta är femton år.

– Jag tycker själv att det är supersvårt att våga lita på att min dotter skulle komma till mig om något obehagligt skulle hända på nätet och visst har jag också fått panik ibland och försökt hacka mig in på hennes konton för att se vad som pågår. Men, samtidigt så vet jag ju att det absolut bästa är att backa, ta ett djupt andetag och satsa på att bygga på förtroendet istället.

Malin Bergströms fem bästa tips

Pressbild: Malin Bergström

Gör en kartläggning
– Ta en vecka och skriv upp er skärmtid– hur mycket blev det? Att få verklig kontroll gör det lättare att släppa ångesten och börja förändra istället. Och när ni gör förändringar,
var inte överambitiösa! Små förändringar är lättare hålla fast vid än stora.

Inga skärmar innan sovdags
– Är det något som forskningen verkligen tydligt visat, så är det att det blåa ljuset från skärmar påverkar sömnen. Skippa skärmar en timme före läggning.

Var delaktig
– Vi är superbra på att fråga våra barn och tonåringar om vad de läser eller gjort i skolan, mycket sämre på att fråga vad de gjort på nätet. Var delaktig i vad ditt barn gör på skärmarna! Att surfa tillsammans kan också vara kvalitetstid.

Bygg förtroende
– Börja inte gapa och skrika när du är orolig över din tonårings liv på nätet. Hitta istället
på något tillsammans som skapar pratutrymme. Tips! Det är ofta lättare att få till ett bra samtal om man gör något aktivt ihop än om man sitter och stirrar varandra i ögonen.

Släpp skärmskammen
– Till sist. Skit i Bullerby-idealet! Är ni friska och har barn som är busiga och glada – gå inte runt och ha ångest över det här.

Läs också

Skärmtid är en viktig del av ungas liv

Kategorier