Smartare Vardag
Sök
Avbryt
Meny

Spring för livet – eller bara för skojs skull

5 år sedan

Jag har alltid tyckt att löpning har varit en sjukt överskattad träningsform. Jag har liksom aldrig förstått varför man ska tvinga sig ut och springa om man nu inte blir jagad av någonting. Men, säger du, i så fall kan man ju säga att all träning är meningslös. Varför ska man lyfta vikter om dom inte behöver förflyttas? Och varför ska man luftboxas i en aerobicssal utan någon synlig motståndare? Jag vet, jag vet, jag är inte alltid logisk, men det har ändå varit min åsikt.

Men! Någonting hände under årets upplaga av Midnattsloppet. Jag vet. Inte heller här är jag logisk, jag springer Midnattsloppet varje år, trots att jag aldrig tränar på att springa eftersom det är så otroligt tråkigt. Hur som helst, i år hände som sagt något, redan från starten så kände jag mig sjukt stark och lätt i steget, något som höll i sig hela vägen in i mål. Till skillnad från tidigare år, när jag velat lägga mig ner och dö efter 2 kilometer, ville jag i år inte dö över huvud taget.

Vad var då skillnaden? Ja, en av skillnaderna är uppenbarligen att jag varit bättre på att träna flås än tidigare år. Dom där skuggboxningsklasserna ger, förutom en träningsvärk från helvetet i både axel- och bröstmuskler, faktiskt en väldans massa flåsträning. Men den andra skillnaden var mer av en aha-upplevelse i form av att jag med hjälp av min smartwatch kunde hålla exakt koll på mina snittider och mitt tempo.

MidnattsloppetMitt mål var att springa Midnattsloppet (som är en mil långt) på under 60 minuter. Min snabbaste mil dessförinnan låg på 63 minuter, något jag krigade mig till med snurrande skalle och blodsmak i munnen, mao ingen bra upplevelse. Jag gjorde säkert många fel under just den milen, men ett av dom var nog ändå att jag inte höll koll på takten och sprang i ett jämnt tempo.

Så, jag visste ju redan att jag ville springa loppet på under en timme och jag visste även att loppet innehåller två riktigt jobbiga backar där jag skulle bli tvungen att tillåta mig själv att sänka tempot. Därför siktade jag på att hålla mig runt en fart på 5 minuter per kilometer, dvs lite snabbare än min målfart, för att ha lite utrymme för att sakta ner ibland.

HALFTredje skillnaden var att jag faktiskt var lite medveten om min teknik. Jag är ingen expert, långt ifrån och därför tar jag inspiration från de som faktiskt är experter. Musse Mohamed har till exempel sprungit milen på 28:12 och vet rimligen vad han snackar om när man ska tänka på sina HALF.

Dvs Hålling – stolt hållning och inte säcka ihop som en hösäck, Andning – djup andning, fyll lungorna med luft och andas inte med för grunda andetag, Lutning – luta kroppen lite framåt, så att din egen tyngdpunkt hjälper kroppen framåt och Fotisättning – antingen springer du häl –> tå, eller tå –> häl, så att du inte klampar i med hela foten.

Den fjärde skillnaden var att jag hade sällskap hela vägen av någon som är mer vältränad än jag själv och kunde piska mig vidare om jag ville stanna. Så vad sprang jag på för tid då? Strax under 54 minuter! Och plötsligt var det ganska roligt att springa, även om det tar emot att erkänna.

gear-fit-blackSå, nu har jag ett tips till er alla därute som känner att ni har ett inneboende löparproffs som bara väntar på att komma ut! Just nu kan du köpa de smarta klockorna från Samsungs Gear serie, Gear Fit, Galaxy Gear och Gear 2 Neo, på vår hemsida för bara 499 kr styck oavsett tidigare pris.

Passa på! Jag, en sann löparskeptiker, lovar att löpningen och även all annan träning med för den delen blir roligare om man kan mäta och följa den och där är dessa smarta klockor en bra hjälp.

OBS! Det här supererbjudandet gäller så långt lagret räcker och endast på telia.se.

Länktips

* Samsung Gear Fit

* Samsung Galaxy Gear

* Samsung Gear 2 Neo

* Fler tillbehör på Telia.se