Smartare Vardag
Sök
Avbryt
Meny

Världspremiär för Spotify Familj – bara hos Telia

6 år sedan

blogg-spotifyfamilj-580bredd

På måndag 1 september 2014 – begår vi en världspremiär på Telia. Då börjar vi sälja Spotify Familj. En sprillans ny tjänst från Spotify – världens största musiktjänst för strömmad musik. Tjänsten tar som framgår av namnet – sikte på landets barnfamiljer. För 199: – i månaden får de en skräddarsydd tjänst som består av fem stycken Spotify Premium som kan fördelas mellan familjens medlemmar.

Telia börjar alltså sälja tjänsten den 1 september 2014 till de kunder som har någon typ av fast bredband från Telia eller mobilt abonnemang av typen Mobil Komplett eller Max27. Tjänsten kommer att kunna beställas på telia.se, i Telias butik och kundtjänst eller hos någon av Telias återförsäljare.

Av de sammanlagt fem kontona som ingår i Spotify Familj fungerar ett som huvudkonto. Från huvudkontot ”administreras” sedan tjänsten och det är från huvudkontot man bjuder in ytterligare fyra familjemedlemmar. Inbjudan skickas via e-post och den som redan har ett Spotify-konto med spellistor och sociala kopplingar kan flytta med det till Spotify Familj.

Självklart med musik på nätet
Det blir mer och mer självklart att vända sig till nätet när man vill lyssna på musik. I Telias årliga undersökning (Consumer Scope) undersöker vi svenskarnas nätvanor – vad vi gillar att göra på nätet helt enkelt. För två år sedan uppgav 40 procent av alla svenskar mellan 13-74 år att de använde internet för att lyssna på strömmad musik. I dag – 2014 – är den siffran uppe i 51* procent. Det är en ökning med 27 procent. De som lyssnar mest är åldersgruppen 13-25 år där hela 85 procent säger att de lyssnar på musik över nätet.

Tittar man på gruppen ”familjer med hemmavarande barn” så lyssnar 55 procent av dessa på strömmad musik över internet. Gruppen växte med 37 procent mellan 2012 och 2014. Det är till den gruppen som Spotify Familj vänder sig.

Ännu mer lyssnande
På Telia är vi glada över att få vara först i världen med att erbjuda denna tjänst och jag tror att den kommer att mottas väl av våra familjekunder. Att musikintresset finns där råder ingen tvekan om. Jag håller helt med Jonathan Forster på Spotify när han säger:

– Vi tror att vi med Spotify Familj skall kunna stimulera en redan mycket aktiv grupp – barnfamiljerna – att lyssna på och dela ännu mer musik än någonsin tidigare.

Om Spotify
Den svenska musiktjänsten Spotify har över 10 miljoner betalande prenumeranter och totalt 40 miljoner aktiva användare i 57 länder. Det gör Spotify till världens största musiktjänst för strömmad musik.

Om undersökningen
Telias undersökning Consumer Scope. Undersökningsresultatet baseras på 3157 intervjuer (fördelade på 1033 postal enkät och 2124 web enkäter) med personer 13-74 år. Resultatet är nationellt representativt – Fältperiod – maj 2014.

Länktips