Smartare Vardag
Sök
Avbryt
Meny

Expertens tips: så blir du uppkopplad och avkopplad

7 år sedan

Vill du vara ständigt uppkopplad – men ändå känna dig helt avkopplad?
Struktören David Stiernholm har tipsen för dig som vill ha full kontroll över informationsflödet – och samtidigt slippa allt vad digital stress heter.

Med smartphones och surfplattor håller allt fler koll på mejl, sociala medier och andra flöden så gott som dygnet runt, året om. Medan många klarar sin uppkopplade livsstil galant, kan den ständiga tillgängligheten vara ett ovälkommet stressmoment för andra. Men så behöver det inte vara. Med några enkla knep kan du skapa en vardag som är både uppkopplad och avkopplad.

– Det viktiga är att känna att det är du själv som styr. Då kan du vara online och ha tillgång till alla fantastiska verktyg som finns på nätet, utan att behöva känna stress, säger David Stiernholm, som arbetar som professionell struktör.

Han menar att en vanlig källa till stress är appar och program som ständigt plingar, pushar och poppar upp så fort det händer något.

– En så enkel sak som att stänga av alla automatiska notifieringar gör att du kan vara uppkopplad, men ändå själv välja när du vill ha fokus på dina flöden och appar.

Nästa steg mot digital avkoppling är enligt David att sätta tydliga gränser för dig själv, exempelvis genom att bestämma att du bara ska kolla mejlen vid vissa tidpunkter eller välja ut några helt skärmfria stunder under dagen. På så sätt förstärker du känslan av att kontrollen över informationsflödet ligger i dina egna händer.

Så långt allt väl – men känner du också ibland att du saknar överblick över vad som ska göras? Enligt David är du inte ensam om den känslan, som leder till såväl stress som ineffektivitet – på jobbet och i vardagen. Ett vanligt misstag är att sprida sina noteringar om allt som ska göras på olika ställen – i kalendern, på post it-lappar och som anteckningar i datorn eller telefonen.

– Många markerar mejl som kräver någon åtgärd som ”olästa” fast de har läst dem. Då får du aldrig den sköna känslan av att ha ryggen fri, vilken du behöver för att kunna koppla av, säger David Stiernholm.– Många markerar mejl som kräver någon åtgärd som ”olästa” fast de har läst dem. Då får du aldrig den sköna känslan av att ha ryggen fri, vilken du behöver för att kunna koppla av, säger David Stiernholm.

Hans tips är att sammanställa en enda att göra-lista. I stället för att till exempel markera ett mejl som oläst så skapar du en ny post på din att göra-lista. På så sätt får du en bättre överblick och slipper känna pressen från mängder av ”olästa” mejl.

– Det finns jättebra digitala verktyg för att göra listor, både webbtjänster och appar. Använder du till exempel Outlook för mejlen så finns det en inbyggd, klockren funktion som listar uppgifter.

En annan sak som kan leda till stress och oöverskådlighet är att sprida sina digitala filer på olika ställen.

– I stället för att ha dina bilder spridda i telefonen, hårddisken, Dropbox och Google Drive så kan du samla allt på ett ställe. Då slipper du leta.

En del känner en instinktiv motvilja till att organisera sig för mycket, att det låter tråkigt att skapa för mycket struktur i privatlivet. David Stiernholm håller inte med.

– Struktur ska inte handla om dina passioner, utan snarare om det tråkiga som måste göras. För kan du lösa allt praktiskt som måste fungera så får du mer tid över till det du verkligen vill göra.


Fem tips för digital avkoppling

  • Stäng av alla automatiska notifieringar och bestäm själv när du vill läsa mejl eller uppdateringar i sociala medier.
  • Använd en enda att göra-lista. Samla alla anteckningar på ett enda ställe, så att du får överblick och en känsla av kontroll. Det finns bra gratisverktyg för detta, till exempel apparna Wunderlist eller Todoist.
  • Samla alla digitala filer. Tjänster som Jolidrive kopplar upp sig mot dina konton på till exempel Facebook, Google Drive och Spotify och ger dig ett enda gränssnitt för alla tjänsterna.
  • Använd automatiseringstjänster som If this then that (IFTTT). Då kan du skapa olika ”triggers” som aktiveras när det händer något. Om du till exempel tar en bild med Instagram kan du se till att bilden också automatiskt sparas i din Dropbox.
  • Skaffa en lösenordshanterare. Tjänster som Lastpass och 1Password gör att du kan komma åt alla dina tjänster med ett enda lösenord – på ett krypterat och säkert sätt

3 Kommentarer

  1. Peter 7 år sedan

    Att man kan vara uppkopplad och avkopplad samtidigt är det sjukaste jag har hört. Det säger sig självt att riktig avkoppling är att stänga av allt som har med uppkoppling att göra.

  2. Linda 7 år sedan

    Bra och behövlig artikel!
    Det ena utesluter inte det andra…
    Det är vitalt idag liksom tidigare under historien att lära sig använda de verktyg man skaffar sig. Till sin egen fördel. Det är ju det som är vitsen!
    Alla identifierar vi avkoppling och vila olika.
    Jag skaffar mig min sinnesro på mitt sätt.
    Lycka till övriga också! 🙂

    1. Telia Kundservice 7 år sedan

      Tack för de orden och tack detsamma, Linda! 🙂 /Ola.