Smartare Vardag
Sök
Avbryt
Meny

Installationshjälp

7 år sedan

Behöver du hjälp med dina tjänster och produkter från Telia så som att installera ditt bredband, din tv eller din nya bredbandstelefon?
Om du vill ha hjälp så har Telia en tjänst för dig som heter installationshjälp. Du beställer tjänsten enkelt via Telias kundtjänst 90200 eller via telia.se/installationshjalp. Vet du redan nu att du vill flytta ditt första jack informera gärna om det redan vid beställningen.

Beroende på om du har ADSL eller fiber så krävs det en del installation för att få allt på plats. Har man inte tid så kan ju detta vara en bra hjälp för dig som vill komma igång snabbt och smidigt.

ADSL
För att kunna ringa, surfa eller titta på tv krävs olika boxar. Först måste du ha ett ADSL-modem, eftersom du har valt fler av Telias tjänster rekommenderar vi att du har ett SMART-modem så du kan koppla in även tvn och bredbandstelefonin. Du behöver en digital-tv box för tvn och om du har gamla telefoner som du vill skall fungera som tidigare krävs en telefoniadapter. Har du dect-telefoner kan du kolla in dem via SMART-modemet.

När det gäller ADSL är det viktigt att modemet sitter i första jacket, det brukar oftast vara telefonjack i hall, kök, nära husets/lägenhetens ingång. Du kan få fler tips om hur du hittar första jacket via Telias supportsidor. Detta är också något som ingår om du beställer installationshjälp. Vill du surfa trådlöst rekommenderas även en trådlös router. Har du valt Telias SMART så finns den inbyggd.

FIBER
Har man fiber så gäller det att lokalisera vilket datauttag som är vilket. Det finns ett litet skåp med massa uttag oftast i hallen/källaren. Där gäller det att se till att det finns en kabel som går mellan uttagen och internet. Det skall vara en vanlig nätverkskabel oftast räcker en halvmeter.

Har man fiber behöver man inte något modem, däremot om man vill ha flera enheter (datorer, surfplattor eller smartphones) uppkopplade samtidigt krävs en trådlösrouter. SMART-modemet som Telia erbjuder har även den funktionen.

I installationshjälp fast pris ingår följande:

Bredband
• Om du har bredband via telejacket: Hitta första telejacket, kontrollera att inkopplingen är korrekt och koppla in bredbandsmodem eller Telia Smart gateway.
• Om du har bredband via nätverksuttaget: Hitta lan-uttag eller fiberkonverter och koppla in eventuell bredbandsswitch.
• Koppla in en dator.
• Installera Telia Bredband med start-cd.
• Kontrollera att Telia Säker Surf, Telia Säker Lagring och Supportassistenten är installerad och fungerar.
• Kontrollera att internetuppkopplingen fungerar.
• Kontrollera att en beställd e-postadress fungerar.
• Visa vägen till telia.se/webmail.

Digital-tv
• Koppla in digitalbox och starta upp digital-tv-tjänsten med dina koder (ha värdehandlingarna tillgängliga när teknikern kommer). Teknikern kan även koppla in eventuell switch för fördelning till flera digitalboxar.
• Gå igenom digital-tv-funktionerna med dig så att du förstår hur du startar, byter kanal och hyr film.

Bredbandstelefoni
• Koppla in bredbandstelefonin och starta upp den åt dig. Om du har en extern telefonadapter så anger teknikern även din pin-kod.
• Kontrollera så att faxar och telefoner fungerar som de ska.

I priset ingår framköring och moms och teknikern utför arbete från första jacket. Om du vill flytta ditt första jack så finns det olika alternativ beroende på varför du behöver flytta uttaget. Om du endast vill ha trådlöst bredband kan en trådlös router vara ett alternativ och bra exempel på detta hittar du i Telias butiker eller på telia.se.

Men ibland kan det vara bra och flytta första jacket för att få det närmare tvn och då tillkommer det extra kostnader.

Kampanjpris: 499 kr gäller t o m 22/5 2013 (899 kr ord pris)

Läs mer på telia.se/installationshjalp

2 Kommentarer

  1. Annette larsson 5 år sedan

    Vill komma igång med mailen

    1. Telia Kundservice 5 år sedan

      Hej Annette!
      Du får gärna kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig med ditt ärende. Du kontaktar oss via http://www.telia.se/kontakt.

      /Andreas