Smartare Vardag
Sök
Avbryt
Meny

Ny tjänst för mobila betalningar från 1 februari

8 år sedan

Från den 1 februari 2013 behöver du WyWallet för att kunna göra mobila betalningar (sms-köp) som exempelvis köp av parkeringsbiljetter och prenumerationer på nätet. Flera kollektivtrafikbolag har dock valt egna lösningar, så för att köpa deras biljetter behöver du skaffa deras tjänster. Skånetrafiken är ett exempel på kollektivtrafikbolag där du kan använda WyWallet för att köpa biljetter. Längre ned i det här inlägget tipsar vi om hur du gör hos några av de andra bolagen.

Den 31 januari 2013 stänger vi ner vår gamla tjänst för mobila betalningar. Det innebär att från den 1 februari behöver du registrera dig för WyWallet för att kunna köpa produkter och tjänster via sms i din mobil och betala via mobilfaktura, som du tidigare gjort. Från den 1 februari krävs det också att den handlare (det företag) du vill köpa produkter och tjänster från är ansluten till WyWallet (oavsett om det gäller tidningsprenumerationer på nätet eller biljetter till kollektivtrafiken).

För mer information om vilka handlare som är anslutna till WyWallet besök wywallet.se eller kontakta den handlare du vill köpa av för att fråga efter möjlighet att använda WyWallet. Redan nu kan du som kund köpa produkter och tjänster från fler än 1000 handlare via WyWallet i din mobil.

Det är enkelt att skaffa WyWallet

Ladda ner appen direkt till din mobil, antingen från App Store (för dig som har iPhone), Google Play (för dig som har en Android-smartphone) eller från WyWallets hemsida.

httpv://www.youtube.com/watch?v=1Ex2exlXtlY

Du som inte har en smartphone kan skapa ett WyWallet-konto på WyWallets hemsida via den här länken. Välj hur du vill betala för dina sms-köp (via bank-/kreditkort eller via faktura) och koppla sedan ditt mobilnummer till tjänsten. Då kan du göra sms-köp precis som tidigare men betala för dem via WyWallet.

Har du ett privatabonnemang kan du också skicka ett sms med texten WW till nummer 71798 för att aktivera ditt WyWallet-konto och koppla det till ditt mobilabonnemang.

WyWallet kan användas till mycket

När du väl har aktiverat WyWallet på ditt mobilabonnemang så kan du göra sms-köp hos handlare som är anslutna till tjänsten. Har du en smartphone med app för WyWallet kan du dessutom föra över pengar, ta emot pengar, se vilka köp du har genomfört, vem du köpte från och hitta telefonnummer till kundtjänsten hos den leverantören. Allt du hittar i appen hittar du också på WyWallets hemsida, så även om din mobil är av äldre modell kan du använda dig av WyWallet.

httpv://www.youtube.com/watch?v=vbXXX2MEvXI

Mer om hur och till vad du kan använda WyWallet hittar du via den här länken.

WyWallet i kollektivtrafiken

Om du kan använda WyWallet för att köpa lokaltrafikbiljetter beror på om kollektivtrafikbolaget där du befinner dig har valt att ansluta sig till WyWallet. Har de inte valt att ansluta sig till WyWallet så kommer du inte kunna köpa biljetten via tjänsten. Då får du vända dig till kollektivtrafikbolaget för mer information om vilka tjänster de erbjuder för mobila betalningar. Här nedan har vi samlat kontaktuppgifter till några av de lokaltrafikbolag som valt att använda egna lösningar för mobila betalningar.

SL: Registrera dig på sl.se/sms och köp därefter biljetter genom att sms:a till 0767-20 10 10

Västtrafik: Registrera dig på deras hemsida och sms:a därefter till 0707-26 27 28

Halland: För att köpa en biljett till din mobil laddar du ner en app från App Store eller Google Play. Information hittar du på http://www.hallandstrafiken.se/ eller genom att ringa 0771-33 10 30.

Jönköpings Länstrafik: Information får du via deras kundtjänst: 0771-444 333

UL: För information ringer du till 0704-202222

X-Trafik: För information ringer du till 070-49 50 500 eller surfar in på xtrafik.se

Karlstadbuss: Ring 0704-27 00 27 för information

LT Örebro: Nytt nummer för sms-biljett är 076-2778000

LT Sörmland: Nytt nummer för sms-biljett är 073-7077070

VL Västmanland: Nytt nummer för sms-biljett är 0739-304050

Kronoberg: Från 1 februari används appen MobiTime för att köpa bussbiljett i Kronobergs län. Skicka ett sms med texten LTK till 0730-125 250 för mer information.

Östgötatrafiken: Nytt nummer för sms-biljett är 070-0910091

– = o O o = –

WyWallet – betala med mobilen

httpv://www.youtube.com/watch?v=FtA4Kpy9Q84

 

 

42 Kommentarer

  1. Lasse Hedberg 8 år sedan

    Låter bra men krångligt för många. Hade förväntat mig att det skulle bli enklare och lättare att utföra både betalningar och annat som berör nya system.

    Man måste verkligen hänga med om man ska tillgodogöra sig den nya tekniken som troligen kommer att bli förändrad många gånger framöver.

    Jag är 72 men nyfiken och försöker följa med utvecklingen men många i min ålder har varken mobil eller dator. Hur ska dessa människor klara av allt det nya. Många vet inte vad en smartphone är för något och som dessutom inte kan eller förstå engelska?.

    Mycket information saknas för alla som inte är födda idag med en mobil runt halsen, eller?

    Mvh

    Lasse

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Lasse! Tack för dina synpunkter! Ja, vi förstår absolut att det krånglar till det för många. Om du har frågor kring Wywallet kan du alltid kontakta Wywallets kundtjänst på tel 0771-22 50 50 eller kundtjanst@wywallet.se
      /Annica

  2. Mattias Blomberg 8 år sedan

    Urkass!!! Skulle göra ett köp av mer GB då den tog slut pga arbete från annan ort. Brukar skicka ett sms med 1GB och brukar bli debiterad 29 kr. Idag gick inte det utan jag fick ett sms att det skulle användas något som hette wywallet??????
    Sedan går det att registrera in ett organisationsnummer??? Jag vill inte ha företagets kostnader privat. Identifiering är redan gjord hos telia när telefon köptes och abonnemang tecknades. Urkass idé detta, skall jag sedan betala 19:- för en faktura också???
    Lägg ner eller gör riktigt, är inte intresserad att mina uppgifter skall kunna lämnas ut efter registrering hos wywallet. Mvh Mattias Blomberg

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Mattias!

      Det lät sannerligen märkligt! Jag har dubbelkollat detta mot vår support för datatjänster. Avsikten är inte att abonnemangsbundna tjänster så som datamängd skall gå mot WyWallet. Du bör snarast ta kontakt med vår support via http://www.telia.se/kontakt så vi får in dina kunduppgifter vilket behövs för att kunna gå vidare med detta.

      Trevlig helg!

      //Andreas

    2. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Mattias! Det låter märkligt. Du behöver inte Wywallet för att köpa mer datamängd till ditt abonnemang. Du kan alltid kontakta kundtjänst via chatt, e-post eller telefon (www.telia.se/kontakt) om det krånglar med köp av datamängd.

      När det gäller tjänsten Wywallet så måste den registreras på ett personnummer. För frågor gällande Wywallet kan du kontakta Wywallets kundtjänst på tel 0771-22 50 50 eller kundtjanst@wywallet.se /Annica

  3. christian 8 år sedan

    Kan man inte betala med dom pengarna man har på mobilen utan att ladda på genom banken…För att jag har visa ung..och kan inte handla på nätet

    1. christian 8 år sedan

      Köpte just ett kontant kort med 150 för att köpa en sak genom sms..

    2. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Christian! Du kan välja mellan tre olika betalalternativ:

      1. WyWallet månadsfaktura
      2. Förbetalt konto (kund kan ladda upp kontot vid behov eller spara sina konto-/kreditkortsuppgifter) och köpen dras då från WyWallet-kontot. Från kreditkortet dras minimum 50 kr om saldot är för lågt vid köp.
      3. Mobila fakturan. Kunder som väljer detta betalsätt får sina köp lagda på den mobila fakturan men är då begränsade till köp upp till 200 kr via ex Premium sms (sms till kortnummer 72xxx). För köp över 200 kr krävs att kund använder förbetalt konto eller WyWallet faktura.
      /Annica

      1. Inge Frisk 8 år sedan

        Hej!
        Varför kan inte inköpen debitera kontantkortssaldot för Telia-refill?

        Citat från WyWallet:
        ”För dig som enbart vill handla med SMS.
        Om du har ett registrerat kontantkort hos Comviq eller Tre kan du enkelt registrera dig genom att SMS:a WW till 71 798 för att som vanligt debitera kontantkortssaldot. Du kan då tanka kontantkortet med valfritt belopp för att hålla koll på dina SMS-köp.”

        Varför erbjuder inte Telia den möjligheten???

        1. Telia Kundservice 8 år sedan

          Hej Inge!

          Dessvärre så fungerar det ej att debitera kontantkortssaldo för Telia-Refill. Vi har inte den registreringsprocess för kontantkort som du nämner. Vi har valt att inte ta fram en process för det, som då skulle behöva uppfylla gällande regelverk, då det finns ett antal fullgoda alternativ för att betala det man köper med WyWallet – som till exempel att överföra pengar till WyWallet från bankkontot samt koppla ett kontokort till tjänsten.

          Du kan läsa mer om WyWallet på vår hemsida.

          God fortsättning på veckan!

          //Andreas

  4. Kom igång med WyWallet | Smartare Vardag 8 år sedan

    […] Nu är det dags för dig att aktivera ditt WyWallet-konto. Med detta kan du betala via sms precis som tidigare, så länge den du köper av är ansluten till tjänsten. Läs mer på WyWallets hemsida och i vårt tidigare blogginlägg om WyWallet. […]

  5. Kom igång med WyWallet|TeknikGeek 8 år sedan

    […] Nu är det dags för dig att aktivera ditt WyWallet-konto. Med detta kan du betala via sms precis som tidigare, så länge den du köper av är ansluten till tjänsten. Läs mer på WyWallets hemsida och i vårt tidigare blogginlägg om WyWallet. […]

  6. kev 8 år sedan

    när kan man handla i vanliga butiker??? såsom ica och sånt

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Kev! På Ica och andra butiker kommer det att fungera som vanligt. /Annica

  7. Ulf Johansson 8 år sedan

    Det går ju inte att använda WW då min operatör (telia) inte är ansluten till WW. Jävligt kasst att ni tvingar folk att skaffa detta men man kan inte använda det då ni inte själva är inkopplade på skiten.

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Ulf! Telia är anslutet till Wywallet. Om du behöver hjälp med att komma igång kan du vända dig till Wywallets kundtjänst på tel 0771-22 50 50 eller kundtjanst@wywallet.se /Annica

  8. Jojo 8 år sedan

    Fått sms från Wywallet att jag är välkommen som kund hos dom.
    Jag har inte anmält mig som kund! Vill inte det heller.
    Har Telia anmält mig som kund, för att jag använder mig av telia som operatör?
    Skumt.

    1. jojo 8 år sedan

      Tillägg
      Support Telia säger d.d.Man skall skicka ett sms till WyWallet för att ansöka om konto. Alltså ingen kollektivanslutning från Telia.
      Kollat mina avsända sms för säkerhets skull. Inget sms till Wywallet finns.
      Mejlar Waywallet och frågar dom var dom har fått mina uppgifter från? Och varför dom tydligen gjort mig till kund.

  9. Mona-Lisa Danielsson 8 år sedan

    Satte in 100 kr på mitt kontantkort. Skickade ett sms på en tävling till en tidning men det funkade ej. Vad är fel?

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Mona-Lisa! Det beror helt enkelt på att du numera måste använda dig av tjänsten WyWallet för att ordna med betalningar via sms och telefonsamtal. Hur du kommer igång med tjänsten kan du läsa i detta inlägg. Ha en fortsatt trevlig helg. //Kristoffer

  10. Gunilla Lundell 8 år sedan

    Det här innebär att man i förväg måste ta reda på alla telefonnummer till olika trafikbolag, lite besvärligt om man är på resande fot, och vad händer om jag ska åka till ett ställe och batteriet till telefonen har laddat ur?

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Gunilla. Vid alla omställningar så blir det ju dessvärre lite besvärligt till en början. Ska man ut och resa kan det kanske vara bra att ha informationen nedskriven således. Ha en fortsatt trevlig helg nu. //Kristoffer

      1. Gunilla Lundell 8 år sedan

        men jag kan fortfarande inte köpa en biljett om batteriet har laddat ur!

        1. Telia Kundservice 8 år sedan

          Hej igen Gunilla. Jag vet inte om jag förstår problemet som du lägger fram det riktigt. Om batteriet laddat ur kan du ju varken betala för biljetten om du haft WyWallet eller den gamla varianten för sms-betalning. Om det är så att du riktar kritiken mot att vissa trafiklinjer endast tar emot betalningen via betal-sms så är det en helt annan fråga och den bör riktas mot det enskilda bolaget och inte mot oss. Ha en fortsatt trevlig helg. //Kristoffer

  11. Alvin 8 år sedan

    Om jag ska göra ett köp för 100kr och har kontantkort dras de 100kronorna från kontantkortet eller måste jag använda kreditkort/bankkonto?

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Alvin. Summan kommer inte att dras från ditt kontantkort utan istället från dina mobila plånbok via WyWallet där du måste ha laddat på ett belopp i förväg. För mer information så kan jag rekommendera att du tar dig en titt på WyWallets hemsida: http://wywallet.se/ Ha en fortsatt trevlig helg. //Kristoffer

  12. Göran Björkman 8 år sedan

    Undran bara eftersom det inte går att få saldot i Mobilt bredband kontantkort om det har något med det här att göra? Tycker verkligen inte att man skall behöva skaffa WyWallet bara för att ladda och se saldot på ett mobilt bredbands abb. eller?

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Göran!

      Du behöver inte WyWallet för att se saldot för ett mobilt bredband kontant eller ett refill kontantkort. Det skall således räcka med att du skickar ordet saldo till 4466 med ett sms från ditt mobilt bredband kontant.

      God fortsättning på dagen!

      //Andreas

  13. Camilla Jönsson 8 år sedan

    Jag har ett abonnemang till mitt barn där det finns en pott på 189 kr som hon kan ringa för. Innan har det dragits pengar på potten när mitt barn har köpt sms-biljett på bussen. Om WyWallet är kopplat till mobilfakturan, funkar det likadant då eller kommer sms-köpet som ett tillägg på fakturan?

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Camilla!

      WyWallet ligger i dagsläget som en separat tjänst. Det innebär att köpet kommer som ett tillägg på fakturan om du väljer att betala via faktura. Du kan nå WyWallets kundtjänst för frågor via 0771-22 50 50 eller via mejl till kundtjanst@wywallet.se.

      //Andreas

  14. Anita Johansson 8 år sedan

    Jag är mest intresserad av om jag kan använda tjänsten som Transportstyrelsen har…att nå bilregistret och få reda på ägare till bil,vilket gick förut.
    Fungerar den tjänsten om jag använder WyWallet ?

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Anita.

      Ja, för att citera WyWallet och vad de skriver på deras Facebooksida den 22 februari: ”Med WyWallet kan du använda Transportstyrelsens tjänst ”Vem äger fordonet?” för att vara säker på att det är rätt person som äger bilen innan du ska köpa den. Skicka registreringnummer till 72 503 och få informationen i ett sms. Tjänsten kostar 3 kr”. /Ola.

      1. fredrik 6 år sedan

        det här fungerar inte, har inte gjort på flera år. jag har försökt flera gånger men SMS till transportstyrelsen kan aldrig levereras. WyWallet öppnar sms-applikationen men sen funkar det inte i alla fall. Kass.

        1. Telia Kundservice 6 år sedan

          Hej Fredrik! Om du har problem med tjänsten WyWallet och dess funktionalitet rekommenderar jag att du kontaktar vår kundservice för support. Här hittar du våra olika kontaktvägar: http://www.telia.se/privat/kontakt#/mobiltelefoni
          //Jenny

  15. Christina 8 år sedan

    Hej.

    Varför ska ett till bolag känna pengar på Telias uppgifter..ett strul utan dess like..omvägar lika me sen vägar. Liknar Swedbank metoder..3% extra i avdrag..nördar jag redan betalar avgift och pengar till Telia..dyrt sitt va kund..och ändrar de dom redan funkar för kunden. Ris till er.

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Christina! Förstår inte riktigt hur du menar. På denna länk http://wywallet.se/fragor-svar/ hittar du frågor och svar gällande tjänsten Wywallet. Jag hoppas det är till någon hjälp. /Annica

  16. Inge Frisk 8 år sedan

    Hej!
    Varför kan inte inköpen debitera kontantkortssaldot för Telia-refill?

    Citat från WyWallet:
    ”För dig som enbart vill handla med SMS.
    Om du har ett registrerat kontantkort hos Comviq eller Tre kan du enkelt registrera dig genom att SMS:a WW till 71 798 för att som vanligt debitera kontantkortssaldot. Du kan då tanka kontantkortet med valfritt belopp för att hålla koll på dina SMS-köp.”

    Varför erbjuder inte Telia den möjligheten???

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Inge! Vi har valt att inte ta fram en process för det (som då skulle behöva uppfylla gällande regelverk) då det finns ett antal fullgoda alternativ för att betala det man köper med WyWallet – som att överföra pengar till WyWallet från bankkontot, koppla ett kontokort till tjänsten med mera. /Annica

  17. Andreas Lindén 8 år sedan

    Hej, jag undrar varför man måste vara 18 för att använda wywallet, jag har kontant kort och jag laddar på mitt egna kontant kort med pengar. Och jag blir atron i år

    MVH Andreas

    1. Telia Kundservice 8 år sedan

      Hej Andreas!

      Jag vill först gratulera dig till ett snyggt namn!

      Då en person under 18 år ej är myndig så krävs det målsmans tillstånd att använda WyWallet. Det är således möjligt om målsman skriver under det brev som skickas till folkbokföringsadressen i samband med registreringen. Önskar du mer information om exakt varför det krävs målsmans tillstånd så måste jag hänvisa dig till WyWallets egen kundtjänst på kundtjanst@wywallet.se alternativt via telefon på 0771-22 50 50.

      Ha en fortsatt trevlig helg!

      //Andreas

  18. Emma Sten 7 år sedan

    Det är så jäkla vidrigt att ni TVINGAR på oss den här appen! Och speciellt att ni gör så att man inte kan överföra pengar från kontantkortet till wywallet kontot??? Är ni helt tappade i golvet eller? JAG HAR PENGAR PÅ TELEFONEN SOM JAG VILL KUNNA GÖRA VANLIGA JÄKLA SMSKÖP FÖR. Knappast att jag kommer att ladda på mobilen som vanligt för att sedan behöva sätta in ÄNNU MER pengar från min bank till det där jäkla kontot? Är så arg att jag inte ens hittar orden!!! Vidrigt är ordet för vad ni är och för vad ni gör.

    1. Telia Kundservice 7 år sedan

      Hej Emma!

      WyWallet är inte ett program som vi har hittat på, det är en produkt som Telia har arbetat fram i samarbete med 3, Telenor, Tele2, Halebop och Comviq. Har du synpunkter eller frågor gällande WyWallet rekommenderar jag dig att gå in på http://www.wywallet.se och kontakta dem därigenom.

      MVH
      Thomas