Smartare Vardag
Sök
Avbryt
Meny

Delar du med dig av dina EM-upplevelser via Facebook?

6 år sedan

Varje år sammanställer vi Telia Surfindex, som är lite av en fingervisning för hur vi svenskar surfar på sommaren och vad som påverkar vårt surfbeteende. Vi blev precis klara med upplaga nummer två av fyra, som täcker perioden v. 21-v.23 (upplaga ett bloggande vi om för ett antal veckor sedan). Senaste upplagan av Telia Surfindex visar att röda dagar och väder är det som har haft störst effekt på svenskarnas surfande under de senaste veckorna. Många kopplade upp sig på Sveriges nationaldag och statistiken visar att internettrafiken då gick upp jämfört med en vanlig onsdag. Det kan jag relatera till – jag var i uppkopplat läge hela dagen:).

Musikeuforia – på nätet

Ett par andra intressanta (men knappast överraskande) observationer i senaste analysen av Telia Surfindex är att Sveriges vinnande bidrag i Eurovision Song Contest fick surfandet på nöjes- och kultursajterna på våra största morgontidningar att dra iväg, vi kan väl kalla det ”Loreen-effekten”.

Fotboll engagerar

Fotbolls-EM har som vi alla vet startat och (slutat för Sveriges del…). Surfstatistiken för vecka 23 visar att många tog del av matcherna på nätet. Fotboll var den kategori som ökade mest, jämfört med veckan innan var internettrafiken 10,4 procent högre. Vad gör då folk när de är uppkopplade under EM? I en ny Telia Trends undersökning som vi gjorde för någon vecka sedan så uppgav en tredjedel av de som svarade och som följer EM att också delar med sig av sina känslor på  sociala nätverk när deras favoritlag vinner eller förlorar. Det känns väl egentligen som en ganska naturlig reaktion. När det blir mål för Sverige så delar man med sig av den glädjen till personerna i sin omgivning, oavsett om det är hemma framför TV:n, i en sportbar eller på Facebook.

Många laddade på nätet inför maraton

Stockholm marathon bidrog antagligen till att besöken på sajter kopplat till hälsa och löpning ökade. Årets maraton hade rekordmånga anmälda inför loppet den 2 juni. Under maratonveckan, vecka 22 (28maj-3 juni), var surfandet på hälsosajter 10,1 procent högre än veckan tidigare.

Vill du veta mer om Telia Surfindex? Surfa in på: www.telia.se/surfindex

Ha en skön midsommar!

 

One Kommentar

  1. Regnig sommar gav digitalt filmrekord | Smartare Vardag 6 år sedan

    […] Telia Surfindex – upplaga nummer två […]