Digitala Sverige
Sök
Avbryt
Meny

En mer effektiv vård för alla

2 månader sedan

intro medium

Vårdens utmaningar har blivit särskilt tydliga under 2020. Genom ett eget verksamhetsområde för just vård och hälsa arbetar Telia för att göra några av dessa utmaningar till möjligheter. Telia har dessutom tagit fram en egen rapport som beskriver situationen, och hur Telia kan bidra. Erika Hombert är ansvarig för Vård och Hälsa på Telia Sverige, och här berättar hon mer om Telias lösningar.

Erika, kan du berätta lite mer om Telias arbete inom vård och hälsa ?

–  Självklart. Sveriges Regioner har ett stort behov av att digitalisera vården, för här ligger man ligger långt efter andra branscher. Vi vill bidra med allt från säker digital infrastruktur till vårdspecifika lösningar som handlar om att koppla upp vårdpersonal, patienter och medicinsk utrustning.

– För vårdpersonalen innebär våra lösningar en enklare vardag och mindre stress. Idag kan 40 procent av en sjuksköterskas tid vara ineffektiv tid, så kallad springtid, som till exempel att leta reda på kolleger och patienter eller logga in i olika system. Med nya mobila arbetssätt och ny teknik kan vi minska springtiden och allt blir mycket enklare genom att vårdpersonalen kan få information från kolleger, medicinska värden eller information från utrustningen direkt i sin telefon. De kan tryggt lita på att man blir aviserad direkt, vilket minskar stressen, ger sinnesro och de kan lägga mer tid på vård.

– För patienter med kroniska sjukdomar som diabetes, högt blodtryck och astma kan man med våra lösningar blir mer delaktiga i sin vård och man kan jobba mer preventivt.. De slipper åka in akut för att de blivit dåliga. Hjälpen kommer i form av uppkopplade blodtrycksmätare, glukosmätare, syremätare i hemmet och direktkontakt med vårdgivare. Det här har en enorm potential att förbättra hälsotillståndet och livskvaliteten för patienterna men även att spara pengar. Dessutom tycker vårdpersonalen som börjat arbeta på det här sättet att det är mycket roligare.

Kan du ge exempel på specifika tjänster?

– Vi har Telia Health Monitoring, som gör att man kan övervaka personer med en kronisk sjukdom i hemmet. Vi har Platform24, där man tar hjälp av AI för att patienten enkelt ska hitta rätt vård i rätt tid. Telia Procare hjälper till att mobilisera vårdpersonalens arbetssätt och se till att de inte behöver lägga sin arbetstid på springtid. Till hjälp kan de ha Telia Tracking, som kopplar upp utrustning, medarbetare och patienter på ett säkert sätt.

– På sikt kommer både egenvård och mer avancerad vård att flytta in i hemmet med hjälp av digitala lösningar.

5G lanseras just nu i Sverige, vad innebär 5G för möjligheter inom vården?

– Mycket. Tack vare hastigheten och pålitligheten i 5G-nätet kan vården flyttas närmare patienten, genom till exempelavancerad vård i hemmet och mellan sjukhus.

– Avgörande för den här utvecklingen är att kritisk och känslig patientdata kan få prioritet i nätet, data får inte konkurrera med annan data som ska skickas samtidigt, vilket 5G kan lösa. Så 5G är klart avgörande för den här utvecklingen och öppnar för nya möjligheter inom sjuk- och hälsovård.

Vad känns särskilt bra när det gäller det här arbetet?

– Det känns bra att vi gör det här tillsammans med regionerna. Vi skapar inte parallella vårdprocesser utan ser oss som en del av en helhet för att förbättra vården i Sverige. Vi gör det här ansvarsfullt. Och det känns bra att vi är med och bidrar till en mycket bättre situation för både vårdpersonal och patienter, att höra en sjuksköterska eller en patient berätta om hur deras vardag ändrats till det bättre tack det vi gör, det känns meningsfullt. Det är jag stolt över.

Läs mer:

Läs och ladda ned Telias White Paper om digitala lösningar i sjukvården

Så kan 5G revolutionera vården – Telia.se

Läs mer om Telias lösningar för vård och hälsa

Kategorier