Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Om LG Wallmark

Han har passion för sociala medier

För sju år sen gick LG Wallmark med i det professionella nätverket LinkedIn och två år senare loggade han in på Facebook. 2009 skrev han sin första tweet och samma år började han blogga på Telias affärsblogg Bättre affärer.
Ganska passande då att LG är koncernansvarig för sociala medier på TeliaSonera.

 

L-G Wallmark - TeliaSonera

 

LG Wallmark bloggar ofta om sociala medier och hur Telia arbetar med sina sociala nätverk.

– Man vet inte alltid vad man kan förvänta sig av mina inlägg, men de har oftast någon återkoppling till relationer, och då ofta i sociala medier, säger LG.

För flera företag är sociala medier fortfarande relativt nytt och termen ”mätbarhet” är för många ganska okänd, vilket LG ser som en utmaning i sitt område.

– Generellt börjar företag förstå att det finns många fördelar med att ens varumärke lever även på de sociala plattformarna, men de ser inte alltid hur det kan omvandlas till pengar – vilken är affärsnyttan? Vad ska företagare tänka på innan de startar en social kanal, hur kan den mätas och hur startar man konkret en social plattform? Det är några av de ämnen jag behandlar på bloggen.

Till företagare som funderar på att ta steget ut i de sociala kanalerna tipsar LG att tänka efter innan – vad vill man uppnå? En social kanal leder inte till trafik och resultat utan att man lägger ner tid och resurser på den.

LG började sin karriär på Telia redan under studietiden på Uppsala universitet men han har även pluggat kommunikation på Berghs och på Institutionen för Reklam och PR på Stockholms Universitet. Han har arbetat några år utomlands, bland annat i Belgien och i Schweiz. Han återvände dock till Telia och har arbetat med relationer i andra befattningar inom företaget.

– I min första roll på Telia arbetade jag med kundrelationer och överklagningar. Relationsskapande har alltid följt mig i arbetslivet och det har alltid varit väldigt viktigt.

– Jag är nog egentligen ganska otålig som person, men trots att relationsbyggande tar tid så är affärsskapande relationer och sociala medier min passion, det brinner jag för, säger LG.