Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Fyra vanliga it-problem på kontoret – så löser du dem

2 veckor sedan

intro medium

För Telias personliga tekniker och tekniker på plats är inget problem för stort och ingen fråga för konstig. Här berättar en av Telias tekniker på plats om fyra vanliga it-problem och hur du löser dem.

Trådlösa bekymmer

Några av de vanligaste frågorna som Telias tekniker får rör trådlöst nätverk.

– Antingen att man inte har ett och vill ha det, att man vill bygga ut sitt befintliga, eller att man har dålig täckning, säger Magnus Henriksson, som är en av Telias tekniker på plats.

Dålig täckning kan bero på att signalen från accesspunkten inte orkar täcka hela kontoret. Det löser man till exempel genom att skaffa fler accesspunkter, något som kan kräva en del kabeldragning. En annan lösning är att med hjälp av wifi-repeaters vidarebefordra signalen till en större yta.

Men att wifi-nätet funkar dåligt kan också bero på att det är för många trådlösa nät på samma ställe, exempelvis om företaget sitter i ett kontorshotell.

– Det kan vara 20–30 nätverk som dyker upp när datorn ska ansluta. De kan störa ut varandra om de ligger på samma kanaler. Då får man gå in och byta kanal i routern, säger Magnus Henriksson.

Backa upp i molnet

– Backuplösningar är också ett återkommande problem. Det brukar komma på tal när vi egentligen besöker kunden i ett annat ärende, säger Magnus Henriksson.

Många gånger saknas både backuplösning och antivirusskydd, eller så har kunden en gratis testversion av ett virusprogram som har gått ut, berättar Magnus Henriksson.

– Det jag förordar är backup i molnet. Vi brukar rekommendera Storegate, de kan lagra en hel dator i molnet. Sen finns ju OneDrive i Office 365 om du vill lagra enskilda dokument för enkel åtkomst, säger han.

Rätt inställningar i mail

Att kunderna har problem med mailklienten på ett eller annat sätt är ett vanligt ärende för Magnus Henriksson. Men det är också något som är relativt enkelt att förebygga.

– Det finns två återkommande problem: dels att man har glömt lösenordet till mailen och dels att man har fel inställningar i sitt mail-program så att det pekar mot fel server när det försöker hämta information, säger han.

Lösningen? Dubbelkolla mail-inställningarna som du har fått av it-avdelningen, och använd en bra tjänst för att spara lösenord, exempelvis 1password eller Lastpass.

Betalterminalen tappar kontakten

– Ofta i samband med att kunden ändrar eller utökar sitt nätverk kan det hända att Babsterminaler (terminaler för bank- och kreditkortsköp) tappar kontakten med nätverket säger Magnus Henriksson. Här finns det inga generella lösningar, utan det handlar om att felsöka.

– Kommer övriga enheter ut på nätet? Då kan det vara anslutningspunkten som sitter innan babsen eller själva babsen som felar, säger han.

TIPS! Telias personliga tekniker kan lösa it-problem via telefon, skärmdelning och fjärrstyrning. Kan de inte lösa problemet skickas ärendet till tekniker på plats som åker ut till kunden och löser problemet. Givetvis till en fast kostnad, och kunden betalar först när ärendet är löst. Läs mer och boka här.

Foto: Johnér / Maskot bildbyrå