Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Boosta Black Friday med rätt musik

4 veckor sedan

intro medium

På fredag händer det igen – Black Friday  – den amerikanska traditionen som fått ett stadigt fäste i Sverige. Svenskarna handlar mer och mer för varje år och många butiker tar steget ännu längre för att öka försäljningen och rear ut varor hela veckan och kallar det Black Week. Men det finns enklare knep du kan göra för att öka din försäljning – spela rätt musik i butiken.

Redan förra året skrev jag om hur köpfesten slagit rot hos oss, och det är lätt att häpna inför Postnords sammanställning av förra årets försäljning just den dagen:

  • Vi svenskar handlare reavaror för 3,6 miljarder. 59% eller 1,3 miljarder mer än 2015.
  • Nästan alla (94%) av svenska befolkningen uppmärksammade att det var Black Friday.

Nu är det som sagt dags igen, och jag håller nog med HUI:s vd Jonas Arnberg som verkar säker på sin sak:  ”Allt tyder på att Black Friday får sin starkaste försäljning någonsin i år”, säger han på Market.  Så jag tänkte passa på att tipsa om ett sätt att ta tillvara på möjligheten ännu mer – genom musik!

Öka försäljningen ytterligare
De ökade försäljningsmöjligheterna under Black Friday gäller i högsta grad fysiska butiker. Och tidigare i år släppte HUI tillsammans med Soundtrack Your Brand en rapport som beskriver hur ett företag, genom att spela ”rätt” typ av musik i butiken, ökade sin försäljning med omkring 9 procent. Du kan läsa mer om studien här.

Så är all musik bättre än tystnad?
Musikens påverkan på försäljningen är i och för sig inte är någon nyhet: redan för 30 år sedan gjorde forskare tester på ett varuhus i Lund. Där valde de att spela musik varannan dag och låta det vara tyst varannan dag. Skillnaden var uppenbar, det var ingen tvekan om att musiken ökade köpsuget. (Läs mer här.)

Det här håller Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och verksam som forskningschef vid HUI Research, med om. Men han understryker också att forskningen visar att välja vilken musik som spelas är ännu viktigare. Rätt sorts musik kan öka försäljningen, medan fel musikval gör att man riskerar att antingen ”skrämma bort” kunder, eller åtminstone göra att de inte shoppar lika mycket, menar han.

Andra undersökningar som Soundtrack Your Brand har gjort visar att 41 procent av kunderna som går in i en butik kan tänka sig att gå därifrån om de inte gillar musiken.  Andra tester som genomförts på kaféer visar motsvarande effekt, nämligen att kunderna är beredda att betala mer för samma smörgåsar på ett café om de spelar klassisk eller annan ”finmusik”.

Hur vet man vilken musik är ”rätt”?
Hur väljer du då ut vilken musik som är ”rätt” i butiken? Och hur ser du till att musikvalet fungerar under olika tider på dagen? Dataanalyser och experthjälp kan fylla en viktig funktion i det här sammanhanget.

Flera starka varumärken har tagit fasta på det, bland annat lyxklocktillverkaren TAG Heuer som tog hjälp av Soundtrack Your Brand för att ta fram varumärkesanpassad musik för att nå en ny målgrupp. Klädmärket Oak + Fort har en likartad inställning, och är måna om att all musik som spelas i butikerna är i linje med varumärket i övrigt – de berättar att de därför valt musiktjänsten Spotify Business som gör det enkelt för dem att styra vilken musik som ska spelas från centralt håll.

Men har du inte möjlighet att göra dataanalyser och undersökningar för att få reda på vilken typ av musik som skulle kunna göra störst nytta i just din verksamhet, finns alltid de skräddarsydda låtlistorna i musiktjänsten Spotify Business. Med komplexa dataanalyser och musikexperter har Soundtrack Your Brand tagit fram unika spellistor för olika verksamheter, regioner och tidpunkter. Till exempel så finns färdiga låtlistor med julmusik. Testa gärna hur det skulle fungera för just er!

Dessutom rymmer tjänsten de rätta licenserna så att upphovsmännen får sina ersättningar – det är också viktigt!

Lycka till med musiken och försäljningen!

/Katja

Ps. Nästa inlägg blir den tredje och avslutande delen i min serie om fördelarna med SaaS-molntjänster.

Nyfiken på molntjänster och vad de kan göra för nytta för dig och ditt företag? Vi på Telia har samlat de bästa applikationerna på ett och samma ställe, vi kallar det för Telia App Market. Här hittar du allt från Office365 till molntjänster för enkel bokföring, säkerhet och virusskydd samt musik via Spotify Business och mycket mer. Läs mer om våra tjänster här.