Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Så får du ditt företag att verka större

1 månad sedan

De flesta affärer görs mellan människor och inte mellan företag, brukar det visserligen heta. Men för att få chansen att visa vad du går för och inte sållas bort i förväg har vi listat några bra knep för att få firman att verka lite mer imponerande.

Som nyföretagare vill du kanske inte skylta med att du är just nystartad med allt vad det innebär. När du letar kunder kan det vara enklare att få in en fot om du ger ett intryck av att företaget är lite större och lite mer erfaren än vad som faktiskt är fallet. Och även etablerade en- eller fåmansföretag kan ibland ha nytta av att ge ett lite större intryck, utan att för den sakens skull ljuga.

Här är några enkla knep för att få verksamheten att verka både större och mer anrik:

Tala i vi-form
Genom att kommunicera i vi-form ger du intryck av att åtminstone vara fler än en i företaget. På hemsidan, i slogans och i annan kommunikation skriver du ”vi” istället för ”jag”, och krydda gärna med bilder på olika människor i grupp, även om de bara kommer från bildbyråer.

Erbjud en helhetslösning
Men jag är ju bara en person? Jo, men om du bygger upp ett kontaktnät av bra underentreprenörer kan du ta på dig större uppdrag som kräver olika specialistkunskaper. Fler och fler arbetar som frilansare idag. Du kan lika gärna hyra in en kompetens när du behöver den istället för att anställa någon och hoppas på att just den personens kompetens blir den mest efterfrågade.

Växla mellan roller
Småföretagare har ju per definition många roller att jonglera samtidigt, men det behöver ju inte kunden veta! Kommer det en ekonomifråga på mailen kan du be att den ekonomiansvarige får återkomma. Och har du följt rådet ovan om att hyra in kompetens när det behövs så är ni ju per definition fler på firman.

Skaffa en egen maildomän
Att @hotmail.com eller gmail.se låter allt annat än proffsigt är inte direkt raketforskning. Och att släppa Gmail-adressen och registrera en egen domän för mail och hemsida är en tydlig markering att man menar business. Och om du är lantbrukare registrerar du förstås gårdens namn.

Välj ett namn med anor…
Ett namn säger mer än tusen ord, och är ofta det första intrycket av ditt företag. De vanligaste företagsnamnen i Sverige består av personnamn, verksamhetsord och geografisk plats. Inget fel med det. Men om du väljer platsens tidigare namn, ett ortnamn som inte finns längre, eller en ålderdomlig stavning, ger det intrycket att firman funnits på platsen längre.

…eller ett namn med volym
Om du väljer ditt eget namn följt av bransch som företagsnamn är det inte svårt att lura ut att du är ensam i firman. Innan podcast-profilen Alex Schulman blev just podcast-profil drev han tillsammans med sin bror Calle Schulman företaget Schulmangruppen. Han har själv berättat att en av anledningarna till namnet var att verka större än bara de två.

Du kan också hämta inspiration från skateboardvärlden där även företag med namn som World Industries och Foundation började som en- eller fåmansföretag i någons källare.

Hjälp att se över verksamheten får du som är företagskund kostnadsfritt av Telias Personliga rådgivare. Mer om Telias Personliga rådgivare och Personliga Tekniker hittar du här.

 

Foto: Johnér / Maskot bildbyrå