Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Efter skandalerna: Uber tar ny sats

3 månader sedan

Färre regler och mindre byråkrati ska få fler av Sveriges 4,7 miljoner bilar att gå i Uber-trafik. Det tror i alla fall Bodil Sidén, kommunikationsansvarig för Uber i Skandinavien, som gästar senaste avsnittet av podcasten Digitalisterna från Telia.

– Jag gick hit, erkänner Bodil Sidén när hon får den självklara frågan om hon åkt Uber till intervjun i podden Digitalisterna.

Detta säger samtidigt ganska mycket om Ubers strategi. Tanken är inte att ersätta alla andra transportmedel, utan snarare vara en del i en större helhet. I alla fall om man får tro Bodil Silén:

– Jag tror att många olika typer av bolag och tjänster kommer att komplettera varandra. Kollektivtrafiken fortsätter att växa och vi kommer inte att ersätta den, och det är inte önskvärt heller, säger hon och fortsätter:

– Men om man ska långt så kanske inte pendeltåget går hela vägen till huset och då kanske man tar en Uber de sista kilometrarna. Kan man komplettera med cykel- och bilpooler så kan man få upp mobiliteten och samtidigt få ner bilägandet.

App istället för bil

Stockholm utmärker sig i både Sverige och Europa när det gäller bilägande. Per 1 000 invånare finns det kring 350 bilar registrerade i Stockholms stad, att jämföra med knappt 500 per 1 000 invånare för riket i stort.

En undersökning beställd av Uber visar att hälften av stockholmarna kan tänka sig att använda transportappar istället för att äga en egen bil.

– Vi vill ersätta den privatägda bilen. Sen tror jag att framtidens bil är eldriven och självkörande. Tänk om man kan istället för att köra sin egen bil kan jobba, skicka mail eller göra yoga i baksätet, säger Bodil Sidén.

Grabbkultur och vd som avgått

Det går inte att komma ifrån att det har stormat en hel del kring världens högst värderade startup. Sedan Uber grundades 2010 har med jämna mellanrum skandaler av olika proportioner blossat upp i media. Företaget har tidigare anklagats för att behandla förare dåligt och ha en kvinnodiskriminerande kultur.

Nu senast valde vd:n och grundaren Travis Kalanick att avgå, enligt New York Times efter påtryckningar från oroliga investerare. Det här är dock inget som har påverkat Ubers tillväxt enligt Bodil Sidén.

– Vi växer rätt bra i Sverige. Vi har idag 500 000 användare och 1 500 förare som kör med oss. Det är många som gillar tjänsten. Med det sagt är det superviktigt att lyssna på kritiken och det är säkert många som har frågor.

”Byråkrati hindrar expansion”

Sveriges regler kring taxiverksamhet, där det bland annat krävs taxameter och taxilicens för att köra med Uber, är något som hindrat Ubers expansion hittills.

– För att få fler av Sveriges 4,7 miljoner bilar att köra med oss behöver vi sänka lite barriärer. Man får ta baby steps. Många av de här reglerna skrevs ju innan appar fanns. Det är naturligt att man behöver uppdatera reglerverken.

Lyssna på hela intervjun med Bodil Sidén i senaste avsnittet av Digitalisterna här!

Kategorier