Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Så ska Sverige bli bäst på fashion tech

1 vecka sedan

För mycket teknik och för lite mode har gjort att ”wearable tech” ännu inte slagit igenom. Men nu ska det bli ändring på det. Genom att skapa nya mötesplatser kan Sverige slå mynt av sin särställning som tech- och modenation.

Troligtvis minns du inte Levi’s och Philips kläder med inbyggda mp3-spelare och telefoner från tidigt 00-tal. Eller Tommy Hilfigers betydligt nyare jackor med solpaneler på ryggen från 2014.

Teknik och mode; två världar som verkar ha svårt att mötas – trots år av försök. Men nu kan det komma att bli ändring på det.

Elin Fremberg, vd på Swedish Fashion Council, vill göra Sverige till världens främsta modetech-nation. Det berättar hon i senaste avsnittet av Telias podd Digitalisterna.

– Vi har det mesta som behövs. Tech-industrin är en av de starkaste i världen, vi har forskning och industrierna, och vi har framförallt en väldigt stark modescen. Det finns alla förutsättningar att gifta ihop dem, säger hon.

Utskrattad med blinkande halsduk

Oskar Juhlin på Stockholms universitet forskar om mode och teknik. Han berättar i podden att han själv känt på baksidorna av dålig ”wearable tech” när han testade en halsduk med inbyggd belysning på stan.

– Folk stannade och pekade och skrattade åt mig. Min partner sa att ”du måste ta av den där med en gång”, berättar han.

Mode och teknik kan vara många olika saker, poängterar han. Idag har vi smarta klockor på handlederna och den bärbara skärmen innebär nya möjligheter att skapa modeuttryck.

– Man kan göra mode med mjukvara. Jag har en app som anpassar urtavlans färger utifrån vilka kläder man tar på sig på morgonen, säger Oskar Juhlin.

För lite fokus på estetiken

En av anledningarna till att teknik i kläder inte har slagit ännu kan vara att det hittills varit för mycket fokus på funktion och teknikdelen, och för lite på det estetiska.

– Det finns både emotionella och rationella variabler i mode. Det estetiska uttrycket är nästan det viktigaste för att det ska funka, säger Elin Fremberg, och Oskar Juhlin instämmer:

– Den kunskap som finns i modevärlden om hur man gör något vackert och åtråvärt förstår vi väldigt dåligt i it-världen. Det här är två framgångsrika industrier, men de möts nästan aldrig. Jag och Elin försöker skapa nya mötesplatser, säger han.

Effekterna av att slå ihop den svenska techscenen med modevärlden är många, inte minst demografiskt, tror Elin Fremberg:

– Teknikbranschen är grovt mansdominerad och modebranschen har 73 procent kvinnor, så bara det gör det fantastiskt spännande att gifta ihop de här två branscherna för att få mer dynamik.

Lyssna på hela samtalet med Elin Fremberg och Oskar Juhlin i senaste avsnittet av Digitalisterna här!

Kategorier