Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Techjättarna blir moraliska väktare

1 månad sedan

Nu får det vara nog! Det tycker i alla fall flera av de amerikanska techjättarna som har börjat rensa ut bland nynazistiska yttringar i sina respektive tjänster. Men i kölvattnet uppstår en diskussion om gränsdragningar och teknikbolagens ansvar.

Spotify har tagit bort vit makt-musik ur sin katalog, Facebook har blockerat länkar till sidor som uppmuntrar till hatbrott, och Apple Pay och Paypal har stoppat ett antal vit makt-sajter från att använda deras betalsystem.

Bakgrunden är händelserna kring vit makt-demonstrationen ”Unite the right” 12 augusti i Charlottesville, Virginia, där en motdemonstrant avled efter att en bil kört in i demonstrationståget.

– Det var såklart en speciell manifestation, men nazismen i sig är ju ingen nyhet. Det nya är att det blev en sådan kraft i motrörelsen, vilket resulterade i en klassisk ”tipping point”, förklarar Andreas Ekström, författare, journalist och Google-expert, när han gästar Telias podd Digitalisterna.

Tar redaktionellt ansvar
Att de stora innehållsföretagen tar ett större redaktionellt ansvar är något som efterfrågats länge, till exempel i debatten om spridningen av ”fake news” i samband med det senaste amerikanska presidentvalet.

Men det är inte helt okomplicerat när Google, Facebook och de andra techjättarna ska börja sålla bland innehållet.

– De flesta tycker att det är självklart att man inte ska tillåta nazister på sina servrar. Men vissa har tänkt ett steg längre och insett att det är lite problematiskt. Är det verkligen Spotifys jobb att bestämma vad jag får och inte får lyssna på? undrar Andreas Ekström.

Problemen kommer med storleken
De här problemen är oundvikliga när företagen når en viss storlek, menar Andreas Ekström:

– När du har en tillräckligt stark teknikplattform kan du inte vara neutral till innehållet. Det finns en brytpunkt när man måste börja ta en annan typ av ansvar och det har man gjort här.

Vad som blir problematiskt är att samma regler och moraliska koder inte gäller över hela världen, något som ställer till det för företag som har användare från en mängd olika kulturer och traditioner.

– Censur uppfattar många som ont och dåligt, men om Google ska ha verksamhet i Tyskland måste de acceptera en inskränkning i yttrandefriheten som handlar om nazism på grund av landets historia, menar Andreas Ekström.

Teknikbolagen skapar superredaktioner
Han tror att problemet kommer att växa i komplexitet för teknikbolagen framöver.

– Vad händer i de fall där vetenskap ifrågasätts av en liten men högljudd minoritet? Ska du sätta igång och ha experter på allting på techbolagen? Det blir rena mardrömmen att behöva hamna där, men det är lite svårt att se hur de annars ska göra.

Lyssna på hela intervjun med Andreas Ekström i senaste avsnittet av Digitalisterna här!

Kategorier