Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Programmering och AI i framtidens klassrum

2 månader sedan

Nästa höst blir programmering en integrerad del av kursplanen för den svenska grundskolan. Men snart kanske hela undervisningen kommer att ställas på huvudet när artificiell intelligens kommer in i klassrummen.

Digital teknik i undervisningen är en av frågorna som diskuteras när ingen mindre än Sveriges utbildningsminister Gustav Fridolin gästar senaste avsnittet av podcasten Digitalisterna från Telia.

Debatten har gått varm mellan förespråkare och motståndare till den digitala tekniken i skolan. Gustav Fridolin menar att det viktigaste är att man inte försöker ersätta lärarna med teknik, utan använda den för att underlätta för dem.

– Det finns många sätt att lära ut, men modern teknik och digitala lösningar kan hjälpa för att lärarna ska få mer tid till det personliga mötet som lärande utgår ifrån, och mer tid för att leda i klassrummet, säger han i podden.

Genomtänkt strategi avgörande
Det gäller dock att från början ha en genomtänkt strategi för att de digitala verktygen används på rätt sätt, något som kanske inte alltid funnits enligt honom.

– Det har hänt att politiker har bestämt att ”nu ska alla få en egen dator” och så har man inte tänkt att det här är ett helt nytt verktyg som man måste ha pedagogiska verktyg för att hantera både som lärare och elev, säger Gustav Fridolin.

Programmering i kursplanen är en annan het potatis. Nu ska närmare en miljon svenska elever på olika nivåer och i flera ämnen lära sig programmering och datalogiskt tänkande. Men behöver man verkligen lära sig det redan i grundskolan?

– Där är svaret solklart ja. Programmering påverkar vårt liv i allt större utsträckning; allt mer av det vi ser omkring oss kommer att vara styrda av digitala lösningar, då behöver vi veta hur det funkar, säger Gustav Fridolin.

AI för utbildning
När böcker ersätts med digitala inlärningsverktyg öppnas en rad nya möjligheter till smartare och effektivare inlärning.
Anna Nordell Vestling är CMO på den Stockholmsbaserade startupen Sana.

– Det är en AI för utbildning. Syftet är att individanpassa digitala kurser för användaren, förklarar hon. För ett problem med traditionellt kursmaterial är att det ser likadant ut oberoende av elevens förkunskaper, förutsättningar, preferenser och inlärningsstil.

Med artificiell intelligens (AI) hoppas man att Sana kunna lösa flera av dessa frågor.

– Sana kan kartlägga bland annat vilken kunskapsnivå individen har i ämnet, om det finns några kunskapsglapp som vi behöver täppa till och vilken tid på dygnet som personen lär sig bäst, säger Anna Nordell Vestling.
Genom att använda tekniken i kombination med den traditionella lärarrollen kanske det finns möjlighet att få det bästa av två världar.

– Kan man använda det här verktyget så att det blir mer tid för läraren att leda och vara med eleverna, då fungerar det bra. Tror man att det ska ersätta läraren kommer det fungera mindre bra, flikar Gustav Fridolin in.

Foto: Johnér / Lena Granefelt
Lyssna på hela intervjun med Gustav Fridolin och de andra gästerna i senaste avsnittet av Digitalisterna här!

Kategorier