Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Hello World! främjar barns digitala skapande

4 veckor sedan

I år kommer flickor och pojkar från hela Sverige att få utveckla sitt digitala skapande på den ideella föreningen Hello World!s läger och partnerträffar. Hello World! arbetar utifrån idén att både barnen och konkurrenskraften tjänar på att främja ungas intresse för it. Som partnerföretag stöder Telia deras arbete.

Digitaliseringen växer snabbt i Sverige och den kräver framtida kompetens. Redan år 2020 väntas ett kompetensunderskott på 60 000 personer finnas i it-sektorn. Samtidigt finns mängder av barn och ungdomar i alla delar av landet som vill upptäcka eller utveckla sitt digitala skapande. Det här är bakgrunden till den ideella föreningen Hello World!:s verksamhet.
– Hello World! vill främja digitalt skapande hos barn från 8 till 18 år. Som partnerföretag är vi på Telia stolta över att kunna erbjuda fler barn den här möjligheten, säger Paola Gandossi, projektledare med fokus på hållbarhetsstrategi på Telia.

Läger och halvdagskurser
Hello World!:s verksamhet kretsar kring kortare utbildningar. Utbildningarna sker dels på ett årligt sommarläger och dels på så kallade MeetUps, halvdagskurser som arrangeras hos Hello Worlds partnerföretag. Telia har arrangerat en egen MeetUp och stöder även sommarlägret som 2017 hölls i Ågesta.
– Här kan deltagarna få lära sig om allt från java och webbdesign till spelutveckling och 3D-grafik. De kan också få hjälp med att utveckla egna projekt av de engagerade lägerledarna, som själva studerar på universitet eller högskola, säger Paola Gandossi.

Skapande för alla
En viktig del av Hello World!:s filosofi är att digitalt skapande ska vara en möjlighet för alla, oavsett förkunskaper, hemort, ekonomisk situation eller kön. För att möjliggöra detta finns kurser både för dem som precis har börjat nosa på programmering och för dem som redan kodar egna program. SJ, som också är partnerföretag till Hello World!, bjöd årets deltagare på resan till sommarlägret. Deltagarutgifterna är anpassade efter hushållsinkomsten. Och platserna på lägret delas lika mellan flickor och pojkar.
– För Telia är det självklart att framtidens digitala stjärnor består av lika många tjejer som killar. Alla barn ska ha samma möjlighet att väcka eller utveckla sitt intresse för teknik – så skapar vi ett konkurrenskraftigt Sverige, säger Paola Gandossi.

Skulle ditt barn vilja utveckla sitt digitala skapande? Läs mer om Hello World! och boka en plats på kommande MeetUps eller läger här!

Kategorier