Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Glöm många bollar i luften – monotasking är det nya

4 månader sedan

I en värld där alla vill vara mer effektiva har multitasking varit ett hett ord. Men att försöka hantera flera uppgifter samtidigt är en av anledningarna till att folk blir stressade – och det är inte ens effektivt menar allt fler. Monotasking, att göra en sak i taget, är det nya du bör anamma.

Multitasking har varit i ropet länge, alla vill anställa eller vara en person med många bollar i luften. Men nu visar forskning på det motsatta, att istället monotasking faktiskt gör att vi blir mer produktiva.

– I korthet så utgör multitasking en mental ansträngning som går att likna vid att använda en muskel; ju mer vi använder oss av hjärnan för att skifta fokus desto mer uttröttad blir den, ungefär som att lyfta en vikt upprepade gånger, berättar Alexander Rozental, legitimerad psykolog med inriktning på KBT.

Han förklarar att vi genom att hoppa mellan uppgifter därmed kör slut på våra mentala resurser, vilket påverkar saker som koncentrationsförmåga och beslutsfattande negativt.

– Multitasking innebär dessutom inte att vi får mer gjort, tvärtom, men det kan dock upplevas väldigt belönande och därför fortsätter vi väldigt lätt med det, säger han.

Multi-tasking ger mindre tid för återhämtning
Enligt Alexander Rozental är multitasking en av anledningarna till att många upplever sig stressade på jobbet.

– Människor försöker att bli mer effektiva genom att hålla många bollar i luften samtidigt på jobbet. Dessvärre blir inte mer arbete gjort än om personen skulle göra en sak i taget, säger han och fortsätter:

– Dessutom leder det lätt till att individen hoppar över regelbundna pauser, vilket som i sin tur resulterar i en mental trötthet efter en arbetsdag. Något som gör en mindre aktiv på fritiden.

En omställning värd att göra
Med monotasking känner du dig därmed piggare och mer alert efter en lång arbetsdag, och att produktiviteten ökar är en bonus.

Men att byta arbetssätt kräver övning. Multitasking får dig att tro att du är mer effektiv och det kan kännas som en stor utmaning av att förändra sitt sätt att jobba.

– Ett tips är att testa monotasking med en typisk uppgift du har framför dig. Stäng av allt som distraherar, exempelvis mobilen och program på datorn som inte är nödvändiga för ditt arbete, jobba sedan i 30 minuter och ta därefter en kort paus på någon minut. Upprepa. Utvärdera till sist tur det gick och jämför med att göra flera saker på en gång.

4 tips – så lyckas du med monotasking:
1. Undvik avbrott. Fokusera genom att stänga av till mobilen och mejlen. Du kan gärna sätta dig någonstans där du inte blir avbruten.
2. Skriv ner vad du ska göra och håll dig till ordningen. Skriv inte ner mer än vad du hinner på en dag.
3. Ta korta pauser mellan uppgifterna. Gå och hämta ett glas vatten eller prata med en kollega.
4. Öva – och ge inte upp! Det kan krävas en hel del träning att få till det, men så är det med alla vanor – de tar tid att etablera och du kommer obönhörligen få bakslag ibland.

Beskrivning
I en värld där alla vill vara mer effektiva har multitasking varit ett hett ord. Men att försöka hantera flera uppgifter samtidigt är en av anledningarna till att folk blir stressade – och det är inte ens effektivt menar allt fler. Monotasking, att göra en sak i taget, är det nya du bör anamma.

Kategorier