Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Digitalisterna testar VR-resor

4 månader sedan

Tänk om man kunde resa till ett resmål utan att behöva lämna vardagsrummet. I senaste avsnittet av Digitalisterna får Kjell Eriksson testa just detta. Det enda som saknas är doften av solskyddskräm, blir det entusiastiska omdömet.

Text, film och fotografier i all ära, men vore det inte trevligt om man kunde besöka ett resmål virtuellt innan man besöker det IRL, så att säga?

Precis det är vad resebyrån Ving jobbar på att kunna erbjuda sina kunder. Något som man kommit betydligt närmare efter att Facebook på sin utvecklarkonferens F8 nyligen släppte en utvecklarversion av sin Virtual Reality-plattform Facebook Spaces.

– Där kan man mötas fem personer i en virtuell miljö. Vår tanke är att man ska ha det som en guidad visning där en Ving-guide presenterar ett resmål, säger Jonas Karlsson Almqvist som är 360 graders-fotograf och webbutvecklare på Ving.

Inspektera hotellrummet virtuellt
Genom tekniken ska man både kunna se hur det ser ut på hotellrummet och balkongen, men också ha möjlighet att fråga guiden om resmålet.

I senaste avsnittet av podcasten Digitalisterna från Telia Företag får Kjell Eriksson testa att resa till flera olika platser med hjälp av Facebook Spaces och VR-glasögonen Oculus Rift.

– Nu befinner jag mig i något som ser ut som Thailand, säger Kjell.

Och visst är det så; Kjell ser det thailändska turistmålet Similan Island, som ligger utanför Phukets kust.

– Jag måste säga att det är fantastiskt, för jag kan ju leva mig in i hur det är att vara här när jag står här och tittar. Skulle ni dra på en fläkt här nu och lite fågelkvitter och Hawaiian Tropic-doft (solskyddskräm, reds. anm.) så skulle jag tro att jag är här, fortsätter Kjell i podden.

VR-resorna ökar faktiska resor
Även om tekniken är realistisk och det aldrig tidigare har gått att få en lika verklighetstrogen känsla av att faktiskt resa till en annan plats som med VR-headset, så är risken liten att det skulle minska det faktiska resandet. Jonas Karlsson Almqvist tror snarare att effekten kan bli den motsatta.

– När det kom foton trodde man att om man visade för mycket bilder så kommer ingen att vilja åka dit. Men det man ser är att ju mer och bättre information man får om ett resmål, desto mer lockad blir man att åka dit, säger han.

Sandlåda och dofter nästa steg
Att öka mängden information ytterligare, genom att engagera fler sinnen än bara synen och hörseln, blir därför nästa steg, tror Jonas Karlsson Almqvist.

– Vårt danska systerbolag har testat en VR-upplevelse där man sprutar in lite olika lukter beroende på var man var. En annan variant är att man tar in en sandlåda med lite varm sand, då ökar man känslan ytterligare.

Än så länge är Facebook Spaces i beta-version, men vem som helst som har en Oculus Rift eller HTC Vive kan ladda ner programmet och testa att resa virtuellt med Ving.

– Vi planerar att ha sessioner där vi bjuder in kunder som testar att köra en guidad visning. Social VR är ännu roligare än vanlig VR för då kan man ju interagera med varandra.

Lyssna på hela intervjun med Jonas Karlsson Almqvist i senaste avsnittet av Digitalisterna här!
Foto: Faksimil från Ving

Kategorier