Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Spotify för företag – så funkar det

1 år sedan

Som företagare behöver du ett speciellt Spotify-konto för att lagligt kunna spela musik i din butik, reception eller restaurang. Här berättar vi om varför du ska göra rätt för dig.

Det finns flera olika anledningar till att spela musik i exempelvis ett café eller en butik. Ett av dem är att det höjer trivselfaktorn, men det också går att öka omsättningen om man spelar rätt musik för rätt målgrupp vid rätt tidpunkt.

En undersökning vid Handelshögskolan i Stockholm, gjord tillsammans med klädkedjan Gant och Spotify-partnern Soundtrack your brand, visade att ”varumärkesanpassad bakgrundsmusik” ökar butiksförsäljningen med 31,7 procent.[1]

Musik till de anställda
En annan kanadensisk undersökning visar att anställda kan jobba mer effektivt och fokuserat om de får lyssna på musik på dagarna. På många arbetsplatser med öppna kontorslandskap kan musik i lurarna hjälpa till att skärma av och öka fokuseringen. Musiken kan också stimulera hjärnan till att hitta nya kreativa idéer.

Telia har ett samarbete med Spotify som möjliggör för företag att låta sina anställda lyssna på Spotify Premium i företagsmobilen. Det beställs enkelt som en tilläggstjänst till de anställdas företagsabonnemang. Då Spotify i vissa fall kan räknas som ett ”arbetsredskap med väsentlig betydelse för att den anställde ska kunna utföra arbetsuppgifterna”, kan tjänsten vara en skattefri förmån.

Varför inte bara Spotify Premium?
För att spela musik på kontoret kan det alltså räcka med Spotify Premium, men vill man spela musik i sina butiker eller restauranger behövs ett speciellt företagskonto. Det är nämligen olagligt att spela musik från privattjänsten Spotify Premium i offentliga miljöer. Spelar man musik i kommersiella sammanhang har upphovsmakarna rätt till en högre ersättning och som företagare behöver man därför de rätta licenserna.*

– I Spotify Business ingår de licenser som behövs för att du överhuvudtaget ska ha laglig rätt att spela musiken, förklarar Fredrik Lundberg, Global Partnership Manager på Telia.

Smart musikplanerare ingår
Spotify Business innehåller dessutom en smart kalenderfunktion som gör att du som företagare på förhand kan planera vilken musik som ska spelas under olika tidpunkter på dagen, eller på specifika veckodagar. Det går också att centralstyra musiken i alla sina butiker, kontor eller restauranger.

– Spotify Calendar ger ett stort mervärde eftersom man slipper stå och fysiskt styra musiken varje dag och man riskerar inte att det plötsligt blir tyst. Ett knep är att planera in spellistor med lite snabbare musik när en större omsättning av kunder önskas, och lugnare musik när man vill att de ska stanna kvar längre, säger Fredrik Lundberg.
Det går alldeles utmärkt att skapa spellistor och planera in dem på egen hand, men det finns också hjälp att få för de som hellre önskar det.

– Man kan då ta hjälp av en musikläggare som kan optimera musikspelandet, säger Fredrik Lundberg.

*När du köper Spotify Business ingår mekaniseringsrättigheterna i den kommersiella licensen men inte avgiften för när du spelar upp artisternas verk, de så kallade framföranderättigheterna. Dessa måste fortfarande betalas till rättighetsinnehavarna som representeras av STIM, SAMI och IFPI.

Foto: Soundtrack Your Brand

Här kan du läsa mer om Spotify Business för företag.

Källa: [1] http://news.cision.com/se/soundtrack-your-brand/r/ny-studie-ska-salja-gant-s-klader-med-hjalp-av-musik,c9861587

Kategorier