Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Skapa förtroende hos kunden med digital rapportering

1 år sedan

Egenföretagare som jobbar med kunder? Då vet du hur viktigt det är att vara tydlig med information och överenskommelser. Ett transparent arbetssätt är förtroendeingivande för kunden och gör administrationen mer effektiv. Därför bör du göra dina arbetsrapporter digitalt.

Hur ofta händer det inte att en hantverkare får frågan ”stämmer verkligen de här timmarna?” eller att ett städföretag får bemöta påståendet ”det här var inte vad vi kom överens om”.

Den digitala utvecklingen har gjort världen mer transparent och gjort att kunder i större grad efterfrågar information och öppenhet. De tjänsteföretag som kan möta dessa krav har en stor konkurrensfördel och kan bygga ett långvarigt förtroende hos sina kunder.
Dela rapporter med kunden
– Många gånger är det ett problem att kunden inte känner att de har kontroll eller insyn i arbetet. Man vet inte vad som händer i realtid och när man väl får underlaget långt senare kanske man känner att kostnaderna har skenat iväg, säger Frida Ahrenby, sälj- och marknadsansvarig för Telias molntjänster.

Ett sätt att vara mer öppen mot sina kunder och samtidigt spara mycket tid är att digitalisera allt administrativt arbete kring arbetsprocessen, och dela informationen i molnet. Detta är möjligt med molntjänsten Fieldo, där allt från arbetsordrar, tidrapporter, materialåtgång och fakturering kan skötas löpande – oavsett var man befinner sig.

– Med Fieldo går det att följa arbetet och se vad som händer när det händer, säger Frida Ahrenby.

Effektivisera arbetsrapporteringen
Fieldo hittar du i Telia App Market och det är en uppdragsapp för företag som arbetar ute på fältet, som till exempel byggföretag, hantverkare, fastighetsskötare eller installatörer.

När du tar emot en beställning från kunden kan du skapa en arbetsorder i Fieldo och lägga till information om uppdraget, adress, bilder med mera. När ett arbete sedan är slutfört kan du omedelbart tidsrapportera, lägga till resekostnader och eventuella materialkostnader – direkt i appen.

För att öka transparensen gentemot kunden finns möjligheten att lägga till en bild som visar att arbetet är färdigt. Om kunden har appen nerladdad kan denne se att allt har gått rätt till och attestera direkt i sin mobil. Med hjälp av faktureringstjänsten kan du sedan skapa en faktura utifrån alla uppgifter som registrerats.

– Man slipper allt pappersarbete och blir mer mobil ute på fältet, det sparar mycket tid och pengar. Dessutom blir rapporteringen mycket mer exakt när den görs direkt efter utfört arbete och inte samlas på hög. Inga papper riskerar att försvinna, administrationen blir effektivare, företaget lönsammare och kunderna nöjdare, säger Frida Ahrenby.

Foto: Johnér

Kategorier