Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

De lyssnar på allt

1 år sedan

Signal Signal är en ny stjärna på den svenska startuphimlen och jobbar med omvärldsbevakning av talade medier. De transkriberar och analyserar poddar, Youtube, radio och tv för att berätta vad som sägs om deras kunder.

Tjänster för att söka efter exempelvis varumärken eller andra specifika ord och begrepp i skriven text har funnits länge. Det nya med Signal Signal är att de bevakar talade medier, närmare bestämt 1 400 svenska poddar, Youtube-kanaler, radio-program och tv-kanaler.

– Vi tar in 200-300 timmar varje dag och analyserar det för våra kunder, berättar Tor Rauden Källstigen, grundare av Signal Signal, när han besöker podcasten Digitalisterna från Telia.

Med tjänsten kan kunderna söka efter sitt eget varumärke, konkurrenterna, eller specifika ord, och få träffar i form av text och ljudklipp. Med hjälp av ett självlärande system håller Signal Signal dessutom koll på när nya källor dyker upp och stoppar in dem i systemet.

Branschkoll och omvärldsbevakning
Deras kunder spänner från konsumentföretag till B2B-företag och branschorganisationer. Kunderna använder, enligt Tor Rauden Källstigen, tjänsten för att få reda på vad som sägs om deras varumärke bland de ofta värdefulla influencers som finns i podd- och Youtube-världen, men också för att hålla koll på konkurrenterna, eller branschen som helhet.

– Om man är ett byggbolag vill man kanske ha koll på hur mycket det talas om exempelvis studentbostäder och anpassa sin strategi efter det.

Nya möjligheter framöver
Han tror dock att de bara börjat skrapa på ytan av hur tekniken kan komma att användas framöver.

– Vi gjorde en undersökning inför det amerikanska valet på hur svenska talmedier uppfattade de olika kandidaterna och vilka ord som associerades till respektive kandidat. ”Mur” var ett stort ord i Trumps tag cloud till exempel.

Lyssna på hela intervjun med Tor Rauden Källstigen i senaste avsnittet av Digitalisterna!

Kategorier