Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

En för en – välgörenhet genom shopping

1 år sedan

Delad glädje är dubbel glädje. Så tänker många företag som skänker till välgörenhet genom en för en-metoden – de donerar nämligen något för varje vara du köper. Bland annat skänker svenska cykelföretaget Vélocity cyklar till flickor i Ghana, för att öka deras möjlighet till utbildning.

Viljan att bidra till välgörenhet växer, enligt välgörenhetsbarometern har hälften av svenskarna skänkt pengar till välgörenhet det senaste året. Även företag har blivit mer givmilda, det syns bland annat på en för en-trenden. Den innebär att företag skänker saker eller pengar varje gång du köper en vara.

Det mest kända företaget som jobbar enligt den principen är skoföretaget Toms, som funnits sedan 2008. Deras koncept är att de skänker ett par skor till behövande barn för varje par kunderna köper. Nu mera hjälper Toms också till med till exempel glasögon, tillgång till vatten och säkra förlossningar.

Gynnar de anställda
Toms gick i bräschen för den här typen av välgörenhet och allt fler företag hakar på en för en-modellen. Warby Parker skänker glasögon för varje par du köper, Project 7 ger bort 30 minuter skoltid för varje paket tuggummi de säljer och Skyline Socs ger bort strumpor till hemlösa när kunder köper just strumpor.

Dessa företag menar att de bidrar till att fler skänker till välgörenhet, eftersom steget inte är stå stort när du ändå planerat att köpa. De anser sig också skapa en företagskultur som inspirerar även de anställda att bidra till en bättre värld.

Även i Sverige
Trenden är störst i USA men modellen börjar även synas i Sverige. Företagen gör oftast enstaka kampanjer men det finns också de som har principen som affärsmodell. Exempelvis Green Go Smart skänker tre pennor för varje penna som säljs. Deras mål är att samla ihop skolpaket så att så många barn som möjligt kan förverkliga sina drömmar.

Svenska cykelföretaget Vélosophy skänker för varje såld cykel en cykel till skolflickor i Ghana, ett projekt som sker i samarbete med Unicef och World bike relief. ”Cyklar stärker kvinnor – och tjejers närvaro i skolan ökar med 30 procent och deras studieresultat med 60 procent när de har tillgång till egen cykel”, framhåller Vélosophy.

Att skänka pengar i stället för en produkt vid varje köp är den modell som svenska företag använt sig mest av. Men kanske vi får se mer av regelrätta en för en-erbjudanden här också.

Andra svenska företag som använt en för en-modellen:
– Åhléns hade 2016 en kampanj som de kallade ”inredning som gör skillnad”. Köpte man vissa produkter i deras webbutik så skänkte de samma vara till Stadsmissionens skyddade boenden.

– Små steg är nystartat företag som hjälper barn vid varje köp av ett par barnskor.

– Barista skänker en lunch till ett skolbarn i Etiopien varje gång du fikar med ditt stammiskort.

Foto: Vélosophy

Kategorier