Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Svenska VR-studion beredd på VR-revolution

1 år sedan

Virtual Reality, tillsammans med närbesläktade teknikerna Augmented Reality och Mixed Reality står inför sitt definitiva genombrott. Med i frontlinjen finns SVRVIVE Studios från Stockholm, vars första spel har rankats högt världen över.

Trots att den svenska VR-spelstudion SVRVIVE Studios grundades 2016 består de redan av 13 anställda och ska snart släppa sitt andra spel, ”Kartong – Death by Cardboard!”.

– Det har varit ett intensivt år med releasen av vårt första spel ”SVRVIVE: The Deus Helix” i november och sedan fortsatt arbete med vår kommande titel. Utöver det har vi föreläst på VR-konferenser världen över och deltagit på spelmässor, säger Faviana Vangelius (bilden). Hon är vd och medgrundare på SVRVIVE Studios.

Omslutande upplevelse
Virtual reality, eller kort och gott ”VR”, innebär som bekant att användaren helt omsluts av en virtuell värld genom att ta på sig ett headset med inbyggda skärmar och högtalare.

– Vi ser att VR tillsammans med Augmented Reality och Mixed Reality är nästa steg i den tekniska utvecklingen, liknande den förändring vi sett tidigare med smartphones och sociala medier. Det finns flera fördelar med att vara tidigt ute på en ung marknad; exempelvis får vi vara med och forma branschen från början, säger Faviana Vangelius.

SVRVIVE Studios utvecklar spel för de största plattformarna för VR som finns på marknaden just nu; HTC Vive, Playstation VR och Oculus Rift. Dessa är än så länge relativt dyra, en av de faktorer som hämmar utvecklingen, tror Faviana Vangelius:

– Det som behöver ske är att priserna på hårdvaran sänks och att headseten blir mer kraftfulla. Dessutom saknas det fortfarande bra innehåll, säger hon.

Teknisk kapplöpning
Just nu pågår en kapplöpning mellan teknikbolagen för att bli först med ett VR-headset som slår igenom på bred front.

– Nyligen berättade Google och HTC att de senare i år kommer att släppa ett nytt headset som du inte behöver koppla till en PC, spelkonsol eller mobil för att använda. Det skulle innebära att vi slipper snubbla över sladdar när vi använder vårt headset, säger Faviana Vangelius.

Det är inte bara spelindustrin som kan dra nytta av VR-tekniken. Ett användningsområde är inom hälsa och sjukvård.

– Redan idag kan kirurger öva på avancerade moment i VR, och det finns undersökningar där smärtan upplevs som mindre påtaglig när patienten befinner sig i en virtuell värld, säger Faviana Vangelius. Detta kan du läsa mer om här.

Utökar verksamheten
Inom den närmaste framtiden kommer SVRVIVE Studios att bredda sin verksamhet till att göra mer än bara renodlade VR-produkter.

– Vi kommer förflytta oss från att bara vara en VR-spelstudio till en mer anpassad ”Immersive Media”-studio, där vi utöver VR även kommer att skapa upplevelser för AR och MR. Vi är redan idag en global aktör och tror på fortsatta samarbeten på en internationell marknad.

Fakta: Virtual Reality är när du ersätter hela den riktiga världen med en datorgenererad värld. Augmented Reality är när du ser den riktiga världen genom en skärm som till exempel en telefon eller en platta tillsammans med digitala objekt, som i Pokémon Go. Mixed Reality är en blandning av dessa båda tekniker.
Foto: Viktor Gårdsäter

Kategorier