Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Lär dig av dina misstag

2 veckor sedan

På fuckup-seminarier samlas entreprenörer och berättar om när det gick riktigt åt skogen. Genom att berätta om sina misslyckanden, och framförallt vad man lärde sig, slipper andra göra samma misstag. Och dessutom får man förhoppningsvis ett gott skratt på köpet.

Misslyckanden är en naturlig del av utveckling, särskilt inom innovativa branscher som startup-sektorn. Men det finns fortfarande ett socialt stigma kring att misslyckas och många kanske skäms för sina felbeslut och misstag.

I senaste avsnittet av podcasten Digitalisterna från Telia är misstag ämnet och bland annat berättar Moa Gürbüzer om hur hon tillsammans med släkten för hand fick byta etiketter på 10 000 flaskor alkoholfritt mousserande vin på grund av en dålig affärsidé. Hon lärde sig definitivt av sitt misstag – och idag finns hennes företag MRG Wines produkter över hela världen.

Trend från Silicon Valley
Att dela med sig av sina misstag, och vad man har lärt sig av dem, är en växande trend. Anna Holmberg som är utbildare och projektledare på Chalmers och Sahlgrenska entreprenörsskolor vill dra igång fuckup-seminarier som hyllar misslyckandet.

– När vi var i Silicon Valley 2015 med jobbet var vi på Nordic Innovation House. De berättade att det blivit vanligare att framgångsrika entreprenörer samlas och berättar om allt som gick käpprätt åt helvete och att det är väldigt givande, berättar Anna Holmberg när hon gästar podcasten.

Hon började fundera på om det inte kunde vara ett intressant grepp för deras studenter som utbildas i entreprenörskap, just för att de ofta har väldigt stor ångest kring framgång och misslyckanden.

– Under GBG Tech Week (1-7 maj 2017, reds. anm.) gjorde vi ett fuckup-seminarium tillsammans med One Stop Future Shop. Det är ett integrationsprojekt i Biskopsgården i Göteborg med många utländska entreprenörer. Det blev en spännande mix mellan våra studenter, entreprenörerna där och redan framgångsrika entreprenörer.

Svenskar rädda att misslyckas
En av upptäckterna var att det finns olika syn på misslyckanden i olika kulturer, och kanske har vi svenskar extra svårt för att misslyckas.

– Entreprenörer från andra kulturer har ofta ett helt annat mod. Man ser på entreprenörskap och misslyckanden på ett annat sätt och man har inte samma sociala skräck att misslyckas, säger Anna Holmberg.
För många blivande entreprenörer är det en stor lättnad att höra om sina idolers misslyckanden, vilket gör att man slappnar av och kanske inte blir lika nervös.

– Nyckeln är att leda vidare till vad man har lärt sig på det hela. Sen är det många rena asgarv, för många av de här misslyckandena är ju rätt roliga. Och skrattet är ju väldigt förlösande, säger Anna Holmberg.

Lyssna på hela intervjun med Moa Gürbüzer och Anna Holmberg i senaste avsnittet av Digitalisterna här!

Kategorier