Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Damberg: Gig-ekonomin behöver kollektivavtal

2 veckor sedan

Nya teknikföretag för med sig flexibla ”gig-jobb” och ändrade anställningsvillkor. Men de bör ändå teckna kollektivavtal, tycker Sveriges näringsminister Mikael Damberg i podden Digitalisterna.

Tidigare har podcasten Digitalisterna från Telia tagit upp gig-ekonomin, bland annat gästades podden av Ulf Skarin från Veckans Affärer. Han ansåg att det saknades visioner från politiskt håll. (Hela avsnittet här du här).
I senaste avsnittet av Digitalisterna har Sveriges närings- och innovationsminister Mikael Damberg därför fått svara på kritiken och ge sin bild av gig- och delningsekonomin.
– Jag har hyrt semesterboende via Airbnb och har funderat på om vi behöver en ny bil när vår gamla faller ihop eller om det skulle räcka med att vara med i en bilpool. För mig är det viktigt att det ska vara schyssta villkor, säger han.

Damberg ser motsatt problem
Enligt vissa bedömare kommer så mycket om 40 procent av den amerikanska arbetsmarknaden att vara ”giggare” inom bara några år. Mikael Damberg tror dock att utvecklingen inte kommer att vara så drastisk här i Sverige.
– Jag tror att frilansjobb och egenföretagande kommer att växa över tid, men idag ser vi snarare en motsatt utveckling där det största problemet för företag är att hitta rätt arbetskraft och behålla dem för att utveckla sin affär, säger han.
Här missar Mikael Damberg en av de viktiga poängerna med gig-ekonomin, det tycker Digitalisternas Daniel Stark som kommenterar Mikael Dambergs uttalande:
– Utgångspunkten är att företagen i den nya ekonomin inte vill anställa, men det som jag tycker är intressant är att det finns människor som inte vill bli anställda. De vill jobba för företag men inte bli anställda, säger Daniel Stark i podden.

Investerarna drar sig ur
Mikael Damberg tycker inte att det finns något skäl till att de nya, teknikdrivna företagen inte skulle kunna teckna kollektivavtal med sina anställda:
– Jag tror att det här är en mognadsfråga. En del av de här bolagen är små och testar en affärsidé och kanske inte har koll på svenska regler.
Damberg ser flera faktorer som har potential att påverka företagen i rätt riktning, till exempel att fackföreningarna idkar påtryckning, och att investerarna drar öronen åt sig efter dåliga skriverier om bolagen.
– Eller så blir det vi konsumenter som säger ”nu finns det två olika cykelbud och det ena verkar sköta sig bättre mot de anställda, då tycker jag att det är ett bättre val”, säger han.

Foto: Sandra Wiaderny/Regeringskansliet

Lyssna på hela intervjun med näringsminister Mikael Damberg i senaste avsnittet av Digitalisterna här!

Kategorier