Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Välgörenhet bakom prickiga lurar

2 veckor sedan

Svenska framgångssagan Happy Plugs samarbetar med World Childhood Foundation och lanserar prickiga hörlurar för välgörenhet.

Under de senaste tio åren har Andreas Vural, vd och grundare av Happy Plugs, burit organisationen Childhoods armband med färgade pärlor.

– Varje gång nån ser mig bära det så får jag frågor om det. På så sätt blev jag lite av en ambassadör för organisationen, säger han och fortsätter:

– Vi har letat efter en organisation att samarbeta med som förstår att det inte bara handlar om att samla in pengar utan även skapa uppmärksamhet – och på så sätt miniambassadörer.


Varje färg har en egen betydelse

Precis som för Happy Plugs är färger en stor del av Childhoods formspråk. De nio olika färgerna på organisationens armband är inte slumpvis valda, varje färg representerar en artikel i FN:s barnkonvention. Det valde Happy Plugs att ta fasta på i samarbetet med Childhood.

– På kampanjsidan whatcolorareyoutoday.com har vi låtit artister berätta om ett positivt barndomsminne. Artisten får också stå bakom en färg och berätta vad den betyder innan denne framför en av sina låtar.

Utöver artisternas framträdande består kampanjen av en kollektion designade hörlurar och mobilskal för iPhone 6/7 som går i linje med Childhoods färgade prickar.

Vill samarbeta med fler
Happy Plugs har tidigare haft andra samarbeten, bland annat med H&M, och 2015 lanserade företaget tillsammans med MTV en kollektion för att stötta HBTQ-rörelsen.

Efter det har många organisationer hört av sig om samarbeten, berättar Jonas Löhr som är Global Partnership Director på Happy Plugs.

– Självklart är vi mycket stolta över det och hade så klart velat hjälpa alla organisationer att nå ut. Vi har en stark tro på samarbeten mellan olika branscher, säger han och tillägger:

– Med ”Happy” i namnet kommer ett ansvar. Vi vill associeras med bra saker, både bra produkter och med att göra världen till en lite finare plats. Och i detta fall skapa lyckligare barndomar.

Hoppas på engagemang från fler
För Happy Plugs har ett av målen med att bygga upp ett framgångsrikt företag varit att kunna ge tillbaka.

– Gränsen mellan att göra gott och att göra bra affärsverksamhet börjar suddas ut och jag ser fram emot att se fler engagera sig i CSR och socialt entreprenörskap, säger Jonas Löhr och kommer med ett tips till andra:

– Små företag ska inte vara rädda för att kontakta stora organisationer med förslag på samarbeten. Många välgörenhetsorganisationer har svårt att nå ut, så har ni en bra idé så kommer de bara att bli glada när ni hör av er.

Stöd Childhood och köp dina nya Happy Plugs hos Telia.

Kategorier