Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Hög tid att tänka till om högtidens musik

6 månader sedan

Nu pågår förberedelser inför julsäsongen för fullt, mindre än två veckor kvar till första advent och skyltsöndag, och några har säkert redan tjuvstartat… Jag älskar julen och allt som hör till – pepparkakor, julglögg, julshopping och härliga toner av White Christmas. Och just julmusiken påverkar mig, den väcker känslor och ger positiva associationer (utan att jag alltid är medveten om det).

Och jag är självklart inte ensam om det. Musikens makt, eller i alla fall indirekta påverkan, är noga undersökt genom åren. I en undersökning som musikerorganisationen SAMI har gjort bland svenska företag ansåg dessutom hela 70 procent att musiken kommer att få större betydelse framöver.  (läs även mitt inlägg – Konsten att får företaget att låta rätt och lagom mycket)

Färdigpackad julmusik
Men åter till det här med julmusik. Det är ju ett vitt begrepp som rymmer en rad olika stilar – allt från en klämkäck Jingle Bells till en stillsam O helga natt. Även om samtliga ger associationer till julen så innebär det inte automatiskt att det är den positiva myskänslan som uppstår. Vissa personer avskyr somliga låtar, medan andra älskar dem.

En enkel lösning är att använda färdiga spellistor som är anpassade till din målgrupp och kunder. Det finns många olika varianter på låtlistor och jag tipsar om att använda de jullistor som Soundtrack Your Brand har utvecklat speciellt och unikt för företagare, och modifiera dem utifrån det du vet om dina kunder.

Välj jullåtar med omsorg
Det är även bra att tänka på att variera musiken över dagen. I Odd Mollys butiker spelar de till exempel lugn musik i början av dagen och ökar tempot vid lunchrusningen. Efter några lugnare eftermiddagstimmar blir det åter mer intensivt mot slutet av dagen.

Man bör dock vara medveten om att musiken inte är en isolerad del av kundens upplevelse, det påpekar professor Sven-Olof Daunfeldt. I exempelvis ett köpcentrum med mycket trängsel och långa köer kan lugn klassisk musik ge upphov till irritation eftersom det inte matchar situationen, medan det kan bidra till merförsäljning vid ett annat tillfälle när det är färre kunder inne och handlar.

Jag har märkt att folk också har en tendens att bli upprörda om julmusik börjar spelas för tidigt, juliga toner i början av november kan få vissa att lämna butiken i ren protest. Det är med andra ord av yttersta vikt att välja musik med omsorg.

Spotify Business jullistor
Spotify Business unika jullistor för alla typer av företag.

Spotify Premium vs Spotify Business
Oavsett vilken musik du vill spela i din verksamhet gäller det att se till att det sker på ett lagligt sätt och upphovsmännen får sina rätta ersättningar. Har du till exempel vanliga Spotify Premium så är den till för privat bruk och ger dig inte rätt att spela musik publikt, vilket Spotify Business gör.

I tjänsten Spotify Business hittar du dessutom en mängd färdiga spellistor och smarta funktioner som gör att du kan skräddarsy musiken som spelas. På så sätt kan du säkerställa att den passar just din verksamhets unika förutsättningar.

Öka arbetsglädjen
Till sist, ett annat intressant resultat i SAMI:s undersökning: i de undersökta företagen ansåg man att musikens främsta roll i verksamheten var att bidra till en förhöjd arbetsglädje, nästan hälften (47 procent) ansåg detta. Värt att notera är att Spotify Business fungerar även i det syftet.

Låtmusiken ljuda!
/Katja

Nyfiken på molntjänster och vad de kan göra för nytta för dig och ditt företag? Vi på Telia har samlat de bästa applikationerna på ett och samma ställe, vi kallar det för Telia App Market. Här hittar du allt från Microsoft Office365 till molntjänster för enkel bokföring, säkerhet och virusskydd samt responsiva hemsidor. Läs mer om våra tjänster här.