Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Rätt innehåll på rätt plats i rätt tid

9 månader sedan

Digital marknadsföring är ju inget nytt begrepp men däremot växer det konstant fram nya trender och tekniker inom området. Och det är inte alltid lätt att hänga med. Nu senaste läste jag en artikel om att Facebook lanserar Facebook Offline Conversions  som mäter hur dina online annonser konverterar offline.

Men det var faktiskt inte det jag tänkte fördjupa mig inom. Utan trenden att använda teknologi och data för att höja kundupplevelsen och möta kunden på ett naturligt sätt i olika delar av kundresan – som givetvis till stor del sker digitalt – och samtidigt öka sina intäkter.

Många tror på ökning av datadriven marknadsföring
Det är tydligt att den datadrivna marknadsföringen är något som många räknar med kommer att få allt större betydelse. I en undersökning från augusti svarade drygt 40 procent att deras intäkter från datadriven marknadsföring ökade mellan första och andra kvartalet i år. Intressant att notera är att ännu fler, drygt hälften av alla svarande, räknade med att de här intäkterna skulle öka mellan andra och tredje kvartalet.

Annonser genereras i realtid
Något som väl kan sägas ligga i linje med detta är Google Real-Time Ads, eftersom denna nya funktion innebär att annonser kan skräddarsys i realtid. Det vill säga: i den stund när något händer som väcker mycket intresse i sociala medier kan detta snappas upp av systemet, som därefter ser till att det blixtsnabbt pumpas rätt typ av annons ut över de miljontals appar och webbplatser som ingår i nätverket.

I USA räknar man med att bland annat Superbowl-annonsering kan hitta nya vägar att nå fram med Real-Time Ads.

Geomarketing
Till sist, apropå det här med att möta kunden på ett naturligt sätt: kanske kan geomarketing bli nästa trend? Grundprincipen är enkel, att med geografisk data  anpassa marknadsföringen utifrån var kunden befinner sig och har befunnit sig.

Geomarketing
Geomarketing – anpassa marknadsföringen med geografisk data

Ett förenklat exempel är om du besöker flera olika bilaffärer under en period, så är sannolikheten ganska stor att du funderar på att köpa en bil. Den leverantören som kan ge kunden rätt erbjudande vid rätt tillfälle har då  större chans till ett avslutat köp.

/Katja

Nyfiken på molntjänster och vad de kan göra för nytta för dig och ditt företag? Vi på Telia har samlat de bästa applikationerna på ett och samma ställe, vi kallar det för Telia App Market. Här hittar du allt från Microsoft Office365 till molntjänster för enkel bokföring, säkerhet och virusskydd samt responsiva hemsidor. Läs mer om våra tjänster här.

Kategorier