Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Maxa onlineförsäljningen på Black Friday

11 månader sedan

intro medium

I USA är Black Friday lika helig för handeln som vår svenska mellandagsrea. Varför den benämns som svart är för att denna fredag ger handlare en fantastisk möjlighet att vända novembers traditionellt röda siffror till svarta.

I anslutning till Black Friday finns i USA även Cyber Monday, och då har tanken varit att e-handeln istället ska vara i fokus. Men i takt med att e-handel har blivit en självklar shoppingkanal så har gränserna suddats ut. Störst krut läggs med andra ord på Black Friday, som i år infaller 25 november.

Handlades för 2,3 miljarder förra året
På senare år har fenomenet även hittat i Sverige. Enligt PostNord handlade var femte svensk varor på den ”svarta” reafredagen förra året och spenderade i genomsnitt 1 576 kronor, vilket totalt innebär 2,3 miljarder (!) kronor.

Kanske än mer anmärkningsvärt var att 95 procent av inköpen skedde från svenska handlare – i fysiska butiker eller via e-handel. Det finns med andra ord en hel del pengar att lägga beslag på.

E-postmarknadsföringen står för 25%
Hur gör du då för att få dina erbjudanden att synas inför shoppingfredagen – speciellt när så många som hälften av alla 90-talister har installerat en adblocker? [1]

Jo, med en gammal trotjänare inom digital marknadsföring: e-mail. En amerikansk undersökning med data från 500 miljoner (!) anonymiserade shoppare visade att e-mail var den marknadsföringskanal som drev mest försäljning under förra årets Black Friday. Hela 25 procent av alla transaktioner hade sitt ursprung i ett e-mail, medan tvåan ”fri sökning” låg bakom 21 procent av transaktionerna.

BLack Friday
Den kanal som drev in mest försäljning förra året i USA – epost marknadsföringen!


Jag är inte jätteförvånad över att e-mail lyckas så bra. Använt på rätt sätt kan det ge fler positiva effekter än enbart genomförda transaktioner. E-mail kan till exempel vara ett utmärkt sätt att hålla liv i kundrelationen. Att det dessutom är ett mycket prisvärt sätt att nå fram till en tydlig målgrupp vid en specifik tid gör inte det hela sämre.

Idag finns det smarta tjänster för att enkelt få ihop utskick, till exempel Postman by Paloma som är ett verktyg för att skapa och följa upp nyhetsbrev och e-postmarknadsföring – fullt av smarta funktioner och lätt att använda. Jag kan även tipsa om Ungapped, en komplett tjänst för e-marknadsföring – från nyhetsbrev och undersökningar till inbjudningar och SMS. Skapa kampanjer, interagera och följ upp – verktyget passar lika bra för fåmansföretaget som för det stora bolaget.

5 knep för framgångsrika mailutskick:

5 steg till bättre epost

1.Var relevant och tydlig. Alla inboxar blir snabbt överbelamrade och användarna scrollar snabbt förbi utskicken – verkar något ointressant får det aldrig en andra chans. Se till att ha en tydlig call-to-action och försök inte ”maskera” syftet med ert e-mail.
2. Segmentera och individanpassa. Lär känna din målgrupp och anpassa utskicken efter de olika grupperna av individer. Detta är ett steg mot att vara relevant, undvik att göra något som verkar vara riktat till alla – och därmed ingen.
3. Var personlig. Även om det gäller att vara transparent och inte försöka låtsas som att reklamen är något annat än reklam, så behöver det finnas en känsla av att det är en människa som är avsändare.
4. Mobilanpassa. 71 procent tar bort ett icke-mobilanpassat e-mail från ett företag direkt (och 16 procent avregistrerar sig från kommande utskick). [2] Se till att komma förbi detta första urvalstillfälle.
5. Testa och testa på nytt. Med e-mail är det ytterst tacksamt att göra och följa upp till exempel A/B-tester, för att få tydliga och snabba besked om vad som fungerar. Testa till exempel att använda mer respektive mindre avancerad grafik – en del av era kunder kanske nås lättare om utskicket består av ren text?

Lycka till på Black Friday!

/Katja

Nyfiken på molntjänster och vad de kan göra för nytta för dig och ditt företag? Vi på Telia har samlat de bästa applikationerna på ett och samma ställe, vi kallar det för Telia App Market. Här hittar du allt från Office365 till molntjänster för enkel bokföring, säkerhet och virusskydd samt responsiva hemsidor. Läs mer om våra tjänster här.

Källor:
[1] http://dm.postnord.se/gylleneladan/
[2] https://litmus.com/blog/iphone-vs-android-how-to-get-your-email-looking-great-on-both-platforms

Kategorier