Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Lyft din e-handel till nästa nivå

2 år sedan

Att klicka hem produkter på nätet kan ännu inte riktigt mäta sig med att stå i en butik, fingra på den där mjuka kashmirtröjan eller nya kaffemaskinen och kanske främst få personlig service och hjälp. Men i takt med den tekniska utvecklingen och att webbplatserna lär känna mig som kund blir köpupplevelsen på nätet bara bättre och bättre.

Här listar jag tre saker som jag tror kan hjälpa dig – som har eller planerar att starta en webbshop –  att lyfta din e-handel till nästa nivå.

1. Tänk Customer first
Att ännu mer utnyttja kunddata för att skräddarsy kundupplevelsen kommer att vara en av nycklarna för att lyckas med e-handel i framtiden, enligt Arne Andersson, senior rådgivare och e-handelsexpert på Postnord. [1]

Han är inte ensam om att anse detta. Moon-Suck Song, grundaren av Panagora, framhåller att det bara är den som besitter kunskap om konsumenternas beteende som kan bygga den mest relevanta butiken. “Från att e-handel varit en ganska stor teknisk utmaning är det nu mer av en strategisk utmaning, och den som hittar rätt strategi kan bli en vinnare på väldigt kort tid – tänk inte mobile first, tänk customer first”, säger han. [2]

Och just att befinna sig i alla kanaler där kunden befinner sig – omnikanaltänk – lyfts numera som en av flera avgörande framgångsfaktorer. Likaså vikten av att erbjuda snabb och smidig betalning.

2. Världen som marknad
Var femte köp i Sverige online i dag, det visar den nyligen släppta e-barometern från PostNord, och det finns ingen tvekan om att den andelen kommer att fortsätta växa. Av rapporten framgår även att allt fler e-handlare väljer att blicka utomlands för att få en större kundkrets. Då kan det vara avgörande om du faktiskt anpassat din webbshop till den aktuella marknaden. Att ha en tillgänglig kundservice via telefon, mejl, sociala medier eller chat har blivit en viktig hygienfaktor, inte minst om man vill nå framgång även på en internationell marknad.

3. Skapa en responsiv webbshop
För min del är nog det första intrycket som avgör, hamnar jag på en rörig sajt med oinspirerande bilder så surfar jag snabbt därifrån. Därför behöver du lägga stor vikt på ditt val av e-handelsverktyg. Jag personligen vill slå ett slag för lösningarna Sitoo och Zeendo som du hittar i Telia App Market. Smidiga och intuitiva lösningar med färdiga design mallar som gör det enkelt för dig att starta med din näthandel. Dessutom är de mobilanpassade, en grundförutsättning speciellt nu när Google börjat premiera responsiva sidor.

Sitoo - lösningen för en mobilanpassad e-handel
Sitoo – lösningen för en mobilanpassad e-handel


Så för att vinna mark gäller det alltså att individanpassa, vara maximalt tillgänglig och synlig för dina kunder. Så glöm att lägst pris vinner på nätet – nu är det andra värden som avgör om kunderna klickar på just din köpknapp!

På en resa i San Fransisco nyligen stötte jag på ett företag som utvecklar mjukvara för bildsökning, liknande Google Image Seach. Kanske kan den tekniken i framtiden förbättra min köpupplevelse online och hjälpa mig att smidigare hitta och köpa den där delen till kaffemaskinen som gick sönder eller varför inte den sköna kashmirtröjan som någon annan hade på sig.

Och avslutningsvis lite kuriosa, för de som fortfarande har fysiska butiker kanske självkörande kundvagnar kan vara nästa grej, någonting som Walmart tittar närmare på.  

/Katja

 

Nyfiken på molntjänster och vad de kan göra för nytta för dig och ditt företag? Vi på Telia har samlat de bästa applikationerna på ett och samma ställe, vi kallar det för Telia App Market. Här hittar du allt från Office365 till molntjänster för enkel bokföringsäkerhet och virusskydd samt responsiva hemsidor. Läs mer om våra tjänster här.

Källor:
[1] https://www.telia.se/foretag/trender-och-nytta/2016/April/E-handeln-gar-in-i-nasta-fas
[2] https://www.telia.se/foretag/trender-och-nytta/2016/April/Visionaren-Customer-first-inte-mobile-first