Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Digitalieringens pionjärer inom Handeln

3 år sedan

Nu närmar sig Telias årliga event Connect2Business, den 11 april på Waterfront, med ett riktigt spännande tema kring digitaliseringens pionjärer. Med tanke på det funderar jag på hur digitaliseringen påverkar företagen och konsumenterna inom Handeln?

I en rapport från Accenture påvisas ett väldigt intressant gap mellan konsumenternas och företagens digitaliseringsnivå. Vi som konsumenter använder mobilen i stor utsträckning för att kontakta företagens hemsidor och även genomföra köp. Vi använder appar, QR koder, mobila betalningar, vill scanna varor i butik, delar information med andra på sociala media, använder smarta uppkopplade saker i hemmet etc. Samtidigt lever flera av retailföretagen kvar med gammal teknik. Det skapar utmaningar i hur man kan möta konsumenten i olika kanaler.

Undersökningen visar  ändå att drygt hälften är nöjda med kontakten med företagen, så en bit på väg…

Jag kan konstatera att flera företag inom handeln måste anstränga sig för att möta den mobila sättet att handla för  att komma ifatt konsumenternas förväntningar. Endast EN procent av retailföretagen tillhandahåller paddor i butik för att på ett enkelt sätt ge information om kundens historik medan de handlar i butiken. 2/3 delar av retailföretagens personal har tillräckligt god kunskap för att ge detaljerad produktinformation. Vi som konsumenter är ofta väldigt pålästa om det vi söker efter! När det gäller leveranser så erbjuder drygt hälften av retailföretagen leverans nästa dag.

Här kommer vi till nästa utmaning. Vi som konsumenter vill välja var vi vill hämta och när. PostNord har drivit utvecklingen i Norden för olika typer av utlämningsställen. Jag lyssnade på deras frukosmöte i samband med släppet av e-barometern. Intressant är att ute i Europa finns det ett par hundra företag som vill göra det PostNord gör. Kanske blir det större valmöjligheter för konsumenter kring val av utlämningsplats, leverans och framförallt priskonkurrens kring själva leveransen. Hur kommer man lösa kommunikationen till konsument – hur ska konsumenten få information om var deras produkt är och när den är framme vid alla olika valmöjligheter? Uppkopplade enheter och transporter är en del av svaret, men det behöver också kopplas ihop med plattformar som kan hålla ihop kommunikation över samtliga kanaler som används av kunden.

Nystartade e-handelsföretag bygger idag först sin mobila hemsida, sen när det drar igång  med försäljning går de vidare och utvecklar sin hemsida för PC. Det säger en hel del om vart vi är på väg!

Kontakta gärna mig för frågor kring mobil strategi och utveckling och för er som deltar på C2B på måndag så finns vi i utställningen.

Vi ses snart igen!

Ciao Ciao

//AnnaPia

http://www.postnord.se/sv/foretag/foretagslosningar/e-handel/e-handelsrapporter-och-kundcase/Sidor/e-barometern.aspx

https://newsroom.accenture.com/news/retailers-mobile-capabilities-lag-customer-demands-accenture-research-finds.htm