Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Service och starkt varumärke blir avgörande inom e-handel

1 år sedan

Ett nytt spännande år har dragit igång och vi har mer uppslag än någonsin på intressanta affärsupplägg och tjänster. En sak kan man konstatera efter julledigheten – det är nyttigt att vara ledig för hjärnan, kreativiteten sprudlar! Mindre nyttigt för kroppen dock  –byxorna satt väldigt tajt efter några veckors överflöd av mat.

Inom Telia har vi nu inlett året med en satsning inom området CDN, Content Delivery Network, tjänster som höjer prestanda och säkerhet på din webbsajt men också är en bidragande faktor för att stärka varumärket.

De fyra starkaste varumärkena inom e-handel är Adlibris.com, Ikea.se, Bokus.com och Systembolaget.se enligt  en undersökning som presenterats  av researchföretaget GFK:s riksrepresentativa internetpanel. Faktorer som spelar in för bedömningen från konsumenter är:

  • enkelhet
  • service
  • leveranser samt
  • grundbultarna utbud och pris.

Det som blir oerhört viktigt är att för och fler besökare använder sin smartphone för att besöka siten. Fokus för många e-handels butiker är att förbättra de mobila sidorna, med bland annat ökad  snabbhet och enkelhet samt en mobil sida som tydligt visar produkter, inspirerar till köp och gör det enkelt för konsument att handla.

Den hårdnande konkurrensen om e- handelskunderna kommer göra att servicegrad blir ett allt viktigare konkurrensmedel, säger Jonas Ogvall, VD för Svensk Digitalhandel till tidningen Market.

Att service blir en stark diffrentiator i kundupplevelsen-det tror vi också!

För att stärka ditt varumärke gäller såklart att ha rätt utbud, pris och marknadsföring, men det gäller också att din mobila site har en prestanda som lever upp till ditt varumärke. Annars blir konsumenten besviken! Illojal!  I värsta fall sprider  hen det vidare i olika digitala kanaler.

Den digitalhandel som växer mest är dagligvaror, där tillväxten var ca 40 % 2015. Utmaningen nu är att hitta investerare som puttar in kapital. Bankerna kräver säkerheter och varulager har lågt belåningsvärde, entreprenörer vill inte släppa in nya delägare och samtidigt har vi en internationell konkurrens med hög transparens gällande priser och utbud. Den traditionella dagligvaruhandeln har vaknat till och vi ser med spänning fram emot ett år som kan ge konsumenterna nya upplevelser både vad gäller utbud, pris och framförallt service.

Att bygga varumärke kommer vara viktigare än någonsin!

Tittar vi på e-handelns ökning under november, Black Friday, så är de mest ökande branscherna Järn o Byggg, Hemelsektronik, Färg, Sport o Fritid  Optik, Systembolaget, Kläder och Möbler. Hemelektronik var först ut med Black Friday i Sverige och i år hängde även fysiska butiker på med annonsering. Själv var jag i Mall of Scandinavia där det sprutade ut olika erbjudanden och även inne på Friends Arena under ”Stockholm Horse Show”.  Här blir det superviktigt med prestandan på webbsiter – tänkt vilken urusel upplevelse det blir för konsumenten om du satsar marknadsföring både fysiskt och digitalt och så har du inte matchat prestandan på webbsiten! Jag lämnade själv flera siter då de var alldeles för tröga eller  helt ”hängda sidor” .

Vill du veta mer om Telias tjänster inom området DCN så tycker jag absolut att du ska kontakta din säljare, som gärna berättar mer.

Vi ses snart igen!

Ciao ciao//AnnaPia

 

http://dhandel.se/wp-content/uploads/2015/12/e-barometern-q3-2015.pdf

http://www.market.se/bransch/heminredning/adlibris-ar-hetast-i-e-handeln

http://cdn.teliasonera.com/

http://cdn.teliasonera.com/solutions/web-performance-video-swedish/