Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Digitaliseringen av evenemang

6 år sedan

Jag har arbetat med evenemang sedan jag var 10 år gammal. Det började som sommarjobb. Nu är det en del av min yrkesroll som kommunikatör. Man blir självfallet lite yrkesskadad och jag har under åren reflekterat över hur evenemang och sponsring utvecklats. När jag började en gång i tiden så handlade just sponsorskapet om framförallt exponering av varumärket i en viss kontext och mot en viss målgrupp. Kunde man sälja sin produkt eller tjänst på plats så var det toppen. Sen arrangerades mingelfester och middagar för kunderna.

Idag handlar evenemang om att leverera upplevelser som engagerar målgruppen med ambitionen att förändra eller förstärka attityder till ett varumärke. Ofta är det fysiska evenemanget bara en pusselbit i en bredare kampanj med en tydlig digital dimension, som följer målgruppen före, under och efter evenemanget.

Med digitaliseringen av evenemang så ställs också högre krav på tekniken. IT-system och nät måste kunna hantera en stor mängd användare på en avgränsad yta under en begränsad tid. Precis som arrangörer måste planera för extra publikserveringar, toaletter och parkeringsplatser så kan man även behöva göra temporära förstärkningar av den digitala infrastrukturen. Särskilt då många sponsorer är beroende av det för sina aktiviteter.

Utvecklingen har tagit en del arrangörer på sängen. Men alltfler jobbar nu för att kunna erbjuda en riktigt god digital upplevelse. Det hänger ofta en stor fin skylt i anslutning till evenemang där samarbetspartners och sponsorer tackas för sina insatser. I allt högre utsträckning syns där olika typer av ICT-leverantörer t.ex. IT-bolag, digitalbyråer inom marknadskommunikation och medieproduktion och operatörer som Telia.

Faktum är att vi har en speciell avdelning, Telia Eventtjänster, som jobbar med arrangörer för att erbjuda en god och säker digital upplevelse. De jobbar med alla typer av evenemang, från interna och externa seminarier och symposium i näringslivet till konserter, musikfestivaler, stora sporthändelser och politiska arrangemang.

Ett exempel från tidigare i år är Skid-VM i Falun där vi var samarbetspartner och gjorde en omfattande förstärkning av både de fasta och mobila näten på plats för att kunna erbjuda gäster, sponsorer och media god uppkoppling. Vi satte till och med upp en speciell driftövervakningscentral på plats för att kunna hålla koll på näten i realtid och snabbt kunna justera kapaciteten där det behövdes.

När Brasiliens president besökte Sverige i oktober så hjälpte vi landets ambassad i Stockholm att säkerställa en god uppkoppling för delegationen på Grand Hôtel. På bara cirka ett och halvt dygn så var den extra kapaciteten på plats. I förra veckan så förstärkte teamet på Eventtjänster 4G-täckningen i den lokal där vi arrangerade Kontaktcenterforum, ett av våra större evenemang på Telia Företag.

Som ni ser så handlar det om väldigt olika typer av uppdrag. Ett av de mer spännande projekten Telia Eventtjänster arbetat med i år var Playing Apart, ett experiment som tog begreppet distansarbete till en helt ny nivå. Göteborgs Symfoniorkester spelade live med fjorton musiker utspridda över hela Sverige. Dirigenten ledde framförandet från scenen i Göteborgs Konserthus där också publiken fanns på plats.

Ta gärna en funderare på hur ditt företag eller din organisation arbetar med evenemang och vilka krav det ställer på den digitala upplevelsen. Det är det värt. Behöver ni hjälp med att hitta en vettig lösning? Hör av er till mina kollegor på Telia Eventtjänster:): event@teliasonera.com