Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Wearables – mobilt arbetssätt i butik!

2 år sedan

Att anpassa sin butik till dagens konsumenter kräver en hel del i teknik. Man kan göra det enkelt och förse personalen med plattor eller mobiltelefoner för att ge kunderna en bättre service och exempelvis stödja konsument med onlineköp via plattan i butiken eller bara möjliggöra att företagsinformation finns i mobilen. På så sätt kan personalen informera sin lokala butikskund om lagerstatus eller klubbpoäng på ett smidigt sätt oavsett var i butiken du är när du möter kunden.

Det som företagen inte alltid tänker på vid ett införande av mobila verktyg i verksamheten är att det även krävs ett förändrat arbetssätt och att så behöver personalen tränas i ett nytt beteende, HR processer behöver stödja det nya arbetssättet och inte minst säkerhetsaspekter behöver beaktas när privat och företagsinformation ska samsas på samma ytor.

Gartner har presenterat en rapport om ”Engaging customers in a Mobile Digital world”. En del av rapporten belyser betydelsen av att upprätta en mobil strategi för att göra det möjligt att stödja kundengagemang genom hela processen. Det omfattar ramar och beprövade metoder för inriktning, förvärv och hur man behåller kunder genom mobila digitala processer.

En annan del av rapporten ger en inblick i nya mobil teknik och program som gör det möjligt för nya kundengagemangs-processer och interaktioner. Hur kan mobila applikationer arbeta i samförstånd med viktiga nya teknologier såsom bl a ”Wearables” och ”Internet of Things”.

I butiken är kundservice och att möta kunden på ett serviceinriktat trevligt sätt A och O. Av den anledningen har mobiltelefonen ofta setts som ett störande moment, samtidigt som den unga generationen personal som jobbar i butik är ”Mobile Natives” och ser det som en naturlig del i sitt dagliga liv såväl på arbetet som privat. Att arbeta mobilt kommer vara ett måste för Retail företag, både för att möta konsumenternas mobila beteende men lika väl för att attrahera rätt personal och arbeta med att förbättra sitt serviceerbjudande till kund.

Det ska bli spännande att se hur intresset är för Telias molnbaserade växellösning som nu möjliggör Apple Watch som en funktion. Via en Touch app kan du synka din Touch lösning i din Apple Watch och exempelvis uppdatera röstmeddelande via klockan.

Det borde vara ett smidigt sätt för butiksperonal att tala om du är tillgänglig för samtal eller just nu arbetar med att serva en kund i butiken.

 

Vore kul att höra vad ni tycker och tror om detta?

Vi ses snart igen !

Ciao ciao

AnnaPia

 

http://www.telia.se/foretag/losningar/produkter/telia-touchpoint?uuid=%7B%7BaddressSearch.uuid%7D%7D%7B%7BaddressSearch.urlLinkAttributes%7D%7D

http://blogs.gartner.com/robert-desisto/2015/07/30/gartner-special-report-engaging-customers-in-a-mobile-digital-world/

2 Kommentarer

  1. Sven-Olof Husmark 2 år sedan

    Hej Annapia. tack för en bra och inspirerande artikel. Jag ser i min roll att många av våra detaljhandelskunder börjar testa olika typer av lösningar för smartwatches. Bland annat så står en av Europas största hemelektronikkedjor i begrepp att ta en app i bruk där personalen har access till kassa/lagersystem för att tex snabbt kunna svara på lagersaldo utan att behöva ta sig till kassadisken. Vi skapar lösningar för att hantera köer, checka-in kunder samt ge notifieringar till personalen. Flera av dessa funktioner passar bättre i en smartwatch än i en mobil. Ett annat argument är att kunder i butiken ibland tror att personal med mobiltelefon surfar privat…det kommer man bort från med en smartklocka. Jag skrev nyligen en artikel om detta: https://www.linkedin.com/pulse/empowering-mobile-workforce-smart-business-wearable-husmark?trk=prof-post

    1. Annapia Malmberg 1 år sedan

      Ursäkta sent svar, det var ett tag sedan jag hann med att blogga. tack för din feedback! Jag ska kolla in din artikel på linked in//AnnaPia