Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Teknik i butik – Retails framtid!

4 år sedan

Tre trender stödjer en satsning på teknik i butik. Det kommer bli avgörande för konkurrenskraften och överlevnad på sikt:

  • Framtidens butik kommer vara fylld av teknik
  • Lojalitetskort försvinner och
  • Individuellt riktad personaliserad marknadsföring blir allt viktigare.

Det kommer självklart vara viktigt att arbeta med lojaliserande åtgärder och konsumenten förväntar sig individuella erbjudanden relevanta just för mig. Dessa förändringar kräver ett teknikskifte och att retail företag våga satsa på nya arbetssätt, ny sätt att marknadsföring sig med social selling i relevanta media för olika segment inom konsumentgruppen, och samtidigt attrahera rätt personal som kan arbeta med mobila verktyg som driver onlineförsäljning från fysisk butik och kundtjänspersonal som kan ge proaktiv service på web och styra konsument till den fysiska butiken. På förändringen mot ökad digitaliseringen finns möjligheter och utmaningar.

Möjlighet och utmaningar med teknik i butik

Förutom möjligheten att bättre förstå köpbeteenden är den ett utmärkt tillfälle att kommunicera med kunderna precis innan de ska ta ett köpbeslut. Dessutom kommer fler att börja använda mobilen för att betala, i dagläget har ca 20% använt mobilen för att betala.

Utmaningen är att hantera sekretess och säkerhetsfrågorna vid mobila betalningar. Enkelhet är det som kommer övertyga konsumenten och ett sätt är att koppla lojalitetsprogram med incitament till den mobila betalningen för att det ska ta fart

Möjlighet och utmaningar med kundkort

Alla dessa poängbaserade lojalitetskort- är inte slutet nära för dessa?

Konsumenterna söker relevant information hos vänner och familj samt genom sociala media som är intressanta för dem. Rabatter dräller in från olika håll med alla möjliga produkter. Jag som har en dotter i förskoleklass får blöjreklam, eller en rabattkupong från en klädföretag på byxor när jag precis dagen innan var och köpte ett par hos samma klädföretag.

Det gör mig bara irriterad!

Att man belönar sina mest lojala, mest lönsamma kunder kommer att ske på nya sätt med hjälp av data och uppkopplade enheter – Internet of Things. Framtiden kommer att kretsa kring personalisering.

Möjlighet och utmaning med  personalisering

Den senaste tidens framsteg med Beacon-tekniken gör att realtidserbjudanden nu är en verklig möjlighet. Fysiska butiker kan nu uppnå samma personalisering eller bättre än vad onlinehandeln erbjuder. Som marknadschef hos ett retailföretag har du en massa data om konsumenten som du vill använda på ett sätt som riktar marknadsföringen rätt snarare än brett. Kunskap om konsumentens beteende, användning av sociala kanaler, appar  etc är en nyckel till framgång. Som av en händelse kan vi på Telia hjälpa er med detta! Med Telias smarta Cloud lösningar kan man redan nu få stöd för vidareutveckling av marknadsföring i butik och på så sätt ge stöd till bättre kundupplevelse och ökad försäljning.

Forskning från Planet Retail visar att 4 av 10 avglobala shoppare vill kunna välja att ta emot relevanta erbjudanden när de befinner sig i butiken. Detta att jämföra med att bara 1 av 10 kunder för närvarande gör detta.

Hur ser ni på det förändrade kundbeendet i kombination med de tekniska möjligheterna som finns redan idag att förändra traditionella butiker m h a personalisering ? Kommer det att driva både kundlojalitet och försäljning för dig?

Vi ses snart igen!

 

Ciao ciao//AnnaPia