Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Kan digitalisering och spelande hotta upp butiksbesöket?

1 år sedan

Nya kunder, högre intäkter och stärkt konkurrenskraft hägrar när svenska företag står inför digital transformation av hela sina verksamheter. Bara i handeln väntas digitalisering kunna bidra med upp till 26 miljarder kronor per år i ökade intäkter per år fram till 2020*.

Vägen dit går genom nöjdare och mer lojala kunder. Att digitalisera butiksmiljön och därmed erbjuda en förbättrad kundupplevelse är ett intressant och spännande spår som är i ropet. Det är också en av deltävlingarna i Ultrahack, som är en del av Europas största hackathon (och som är en uppladdning inför stora startup-festivalen Slush i Finland).

Hacket som går under namnet ”Hacking for Scifi Shopping” (med TeliaSonera och Tieto är samarbetspartners) utmanar deltagarna att göra köpupplevelsen roligare genom att använda teknik, t.ex. genom att koppla upp saker som på ett eller annat sätt används i butiken i kombination med gamification metoder inspirerade av datorspel och mobilappar (alltså att använda spelmekanismer som tävlingsmoment, belöning, poäng osv för att engagera butiksbesökarna).

Deltagarna får använda vilka digital verktyg de vill, men får gratis tillgång till vår ”M2M in a Box”-tjänst, som innehåller sensorer som kan användas till att koppla upp saker i t.ex. en butik. Sensorerna samlar in data kring t.ex. rörelse, temperatur etc och kan följas i realtid genom en webbportal och de kan även avisera användaren genom ett sms när mätvärdena förändras.

Inspirerande för dig som arbetar med digitaliseringen av handeln! (Du kanske rent av plockar upp handsken och antar utmaningen:)) I vilket fall lär jag återkomma med uppdatering kring vinnarna i hacket!

 

* Enligt Telia och Arthur D. Little rapport om Digital Transformation