Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Digitaliseringens utmaningar Retail CIO

2 år sedan

Nu är vi alla tillbaka från sommarsemestern och jag slås av att allt drar igång så pang bom, allt ska hända nu på en gång. Inspirationsmöten, planen för nästa år ska bli klar, höstens intressanta affärer som ger bättre stöd för nyvunna kundinsikter skall avtalas, personlig utveckling, utveckling av medarbetare…. Ja, allt ska ske nu!

Digitaliseringen utmanar

Retail CIOerna har ett tufft jobb och det blir allt tuffare med att allt sker digitalt! Utveckling av digitala tekniker ställer retailföretagen inför nya utmaningar genom att förändra upplevelsen både i butikerna och i hemmen. Det har aldrig varit mer gynnsamt att starta miljardföretag än idag. Det går snabbt och det är billigare än någonsin. Dessutom är Stockholm och Sverige i en gynnsam position för startups. Utan ett smart och lönsamt business case så är det allt svårare för CIOerna att säkerställa en tätposition i konkurrens med startups som drar nytta av digitaliseringen.

I butiken

Inom modebranschen kan man exempelvis hos NYC Rebecca Minkoff få en annan kundupplevelse i butiken genom att prova kläder digitalt i en digital spegel och få personlig hjälp av en modekonsult. Tekniken som möjliggjort detta är en kombination av RFID taggar som är kopplade till den anställdes mobil. För mig som konsumenten är det enkelt att klicka mig fram till rätt storlek utan att behöva kliva runt halvnaken i butiken. Det är coolt och spar tid!

I hemmet

Mobil handel exploderar. Enligt PostNords senaste kvartalsrapport så har 1/3 handlat från en mobil enhet under det senaste kvartalet. Vi använder våra mobila enheter var vi nu befinner oss och det har visat sig att paddan är det moderna hemmets TV. Här konsumerar vi film, nyheter, handlar, träffar nära o kära. Ja det är centrum i vårt vardagsrum!

Tre enkla tips

För CIOer är det helt klart att en mobil strategi är ett måste och här kommer tre enkla tips:

Mobilbutiken ska vara snabb, enkel och rolig. Content Delivery Network tjänster kan hjälpa dig att höja prestandan så att kundupplevelsen blir bättre.

Bygg en mobil butik efter din kund istället för att utgå från design. Design är viktigt men vi människor är otåliga och vill att det ska vara enkelt och snabbt. Anpassa utbudet efter dina kunders vanor. Är det en smartphone eller en platta som används mest av dina kunder.

Erbjud kringtjänster i din mobila butik. Varför inte ha en proaktiv kundtjänst som ger stöd i köpet och pushar för produkter eller tjänster som passar till den produkt eller tjänst som konsumenten just nu vill köpa. Här kan smarta kundtjänstplattformar hjälpa dig så att kundkommunikationen hanteras på ett effektivt sätt.

 

Jag ser fram emot en spännande höst med många inspirerande möten kring digitalisering, mobilitet, kundinsikter för retail i förändring och smarta tekniker som höjer kundupplevelsen.

Vi hörs snart igen!

Ciao ciao//AnnaPia

 

http://www.telia.se/foretag/trender-och-nytta/2015/Augusti/mobil-handel-exploderar

http://blogs.forrester.com/nigel_fenwick/15-08-25-the_future_of_retail_is_digital