Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Mobile first – app eller mobil hemsida?

2 år sedan

2015 är året då mobilt surfande är större än stationärt surfande bland  oss svenskar. När allt fler surfar från mobilen blir en fråga oerhört viktig: hur blir jag en bra e-handlare även i mobilen? En sak är säker, det är mobile first som gäller, d.v.s det är viktigare att ha en välanpassad kundfront för mobil användning snarare än för dator baserad användning.

Här finns det  några vägval att göra varav ett är avgörande –  mobil app eller mobil hemsida?

En del förlitar sig helt på att ha en bra mobilsite. Här är det oerhört viktigt att ligga bra till i sökmotorer och  komma högt upp i söklistor. Googles mobil-vänlighets test är en viktig indikator för att ta reda på hur bra man är på ”mobile first”.

En av mina kollegor berättade vad som var viktigt för henne när hon själv besöker en mobilsite:

”- för att handla direkt eller söka information inför ett besök i butik är det ändå snabbheten som är det viktigaste för mig. Jag surfar från mobilen när jag har en minut över  och då känns sekunder som evigheter när siten laddar långsamt” säger hon. Detta är typiskt för hur vi lever idag, allt går snabbare och vi människor påverkas av detta och blir allt mer otåliga.

Andra företag satsar på en mobilapp där främsta argumentet är att det är enklare att konvertera köp i en snygg enkel app. En stor mängd information kan kundanpassas till en bättre shoppingupplevelse.

Hur stor är konverteringsgraden egentligen?

Hos den genomsnittliga e-handlaren blir bara 2% av alla besök till köp i appen. Det kan kännas som ett kostsamt projekt att skapa, underhålla och utveckla en mobilapp när det är små volymer eller minimala marginaler som handlas via denna kanal. Ger man sig in i leken så är en sak är säker: har man en app så måste den vara snygg, uppdaterad, enkel och personanpassad!

Oavsett om företagen satsar på mobilsite eller app är det absolut viktigaste att konsumenten kan komma i kontakt med en person; helst via chatt eller telefon och på de tider då konsumenten vill handla, vilket ofta är när butiken är stängd och tyvärr också ofta kundtjänsten har stängt.

Vi ser ett allt större intresse från retailföretag att hitta en plattform som hanterar all kommunikation som sker med konsumenten i en och samma plattform, för att på så sätt effektivisera hanteringen av kundkommunikationen med syfte att höja kundservice och upplevelse. Det är även många som vill ha stöd i att utveckla en mobil strategi då det är komplexa vägval att ta hänsyn till alltifrån design till enkelhet för användarna. Det blir också avgörande att personalen som arbetar i butik och i kundtjänst kan en del om mobil kommunikation och teknik, vilket sätter utbildningsfrågan i fokus.

Vill ni höra mer om vad Telia kan bidra med inom området kundtjänst och mobil strategi så rekommenderar jag att du kontaktar din säljare. Jag sticker ut hakan och säger att detta är vi riktigt vassa på!

Vi hörs snart igen!

Ciao ciao//AnnaPia

 

Bra läsning: ”Därför måste svenska e-handlare ta rygg på H&M för att överleva”

Testa din hemsida i Googles Mobilvänlighetstest!