Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Mobile first – allt viktigare!

4 år sedan

För några dagar sedan så läste jag en debattartikel i di.se som Facebooks Nordenchef Martin Ingemansson skrivit. Han skriver bl.a. att allt fler svenskar använder mobiltelefonen mer än datorn, det har bl.a. framkommit i den senaste rapporten ”Ungar och medier” från Statens medieråd. Det här är en trend som pågått ett tag och Martin menar att företag måste anpassa sig till det här. De företag som väntar eller inte tar detta på allvar riskerar att snabbare än någonsin bli utkonkurrerade.

Vidare framkommer det i rapporten ”Ungar och medier” ett fundamentalt skifte: för första gången minskar barns och ungdomars datorinnehav. Istället använder dagens unga mobiler och surfplattor. Dagens och kommande generationer kommer därmed att ta ett mobilt gränssnitt som en självklarhet, när de spelar, umgås med vänner och när de konsumerar eller på andra sätt kommunicerar med företag. Enligt Martin så är många företag medvetna om det här skiftet men få är de som accepterar den verklighet som därmed följer.

Martin nämner två exempel på företag som nyttjat detta skifte och förändrat förutsättningarna på olika sätt. Utan att behöva investera tungt i hotell och fastigheter har Airbnb ändrat förutsättningarna för hotellbranschen och utan att investera i en flotta med Mercedesbilar, förändrade Uber förutsättningarna för taxibolagen (jag älskar by the way just Ubers app och deras mobila gränssnitt, själva taxiresan med Uber är helt ok men det är appen som gör att jag numer föredrar Uber).

Jag skulle vilja komplettera Martins lista med en organisation/myndighet som på många sätt nyttjar den här mobila trenden. Jag tänker på Skatteverket, som i dessa deklarationstider har varit aktuella de senaste veckorna och där trenden att ta hjälp av mobilen ökar starkt. Jag läser om fakta från Skatteverket att mobiliteten har exploderat och allt fler deklarerar med mobilt bank-id. I år är de över 1,5 miljoner mot 660 000 förra året. Rent generellt valde rekordmånga att e-deklarera i år, 5,4 miljoner, eller 70% av deklaranterna, skickade in sin deklaration elektroniskt vilket är 170 000 fler än förra året.

I Skatteverkets information framkommer också, föga förvånande, att det är 70-talister, 80-talister och 90-talister som är absolut bäst på att e-deklarera, medan 30- och 40-talisterna är sämst.

Så att som företag eller organisation tänka (och agera) ”Mobile first” är allt viktigare. De företag eller organisationer som utnyttjar kraften i det mobila beteendet kommer att ha ett försprång och kommer att kunna förändra sina branscher. Viktigt att lyfta, precis som Martin skriver, är att `Mobile first` INTE handlar om teknik utan om beteenden och hur man kan möta människor där människor vill tillbringa sin tid. Hur ser du på ”Mobile first”? Och hur rustat är ditt företag eller organisation för den här trenden?

Vi hörs snart igen,

Jessica

 

 

 

 

 

One Kommentar

  1. Peter Sjöberg 4 år sedan

    Fick via facebook anmaningen att kontakta er ang. mobiltäckningen. Bor mörkavadsvägen 336 Degeberga. Här finns ingen täckning på flera hundra meters radie. Hela Hörröd är utan täckning. Mitt mob nr är 0706241429. Trots att de i Telia butiken sade att det skulle finnas. Har försökt med 2g 3g 4g nada. Så den dyra telefonen har jag bara kunnat använda när jag åker härifrån. Ingen ny mast heller vad jag vet. Klart man blir arg eftersom nästan allt nu skall skötas via mobilen,påminnelser,när paket finns att hämta vid utlämningsstället mm.mm. Ännu mer irriterad blir man över all den reklam ni har om allt möjligt, se till att det finns täckning FÖRST.