Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Kafékunder drar nytta av digitalisering

3 år sedan

Måste säga att det känns härligt att stödja utvecklingen mot digitalisering, inte bara för att jag arbetar med försäljning av kommunikationstjänster utan också för att det känns rätt ur ett långsiktigt perspektiv när vi alltmer går över till ett papperslöst samhälle – elektroniska signeringar, elektroniska kuponger, elektroniska betalningar mm

Det är kul att se den förändring som pågår inom retailbranschen där allt fler börjar använda sig av kortlösa lojaliseringsprogram och skippar kuponger och utskick av reklamblad, till förmån för digitala media – web, sms eller olika typer av appar.

Som en konsekvens av konsumenternas ökade användning av internet via mobilen försöker också alltfler retailföretag fylla lojaliseringsprogram med nya upplevelser. Det kan handla om att man vill att konsumenten ska skanna QR koder för att få med sig information om recept i dagligvarubutiken eller att få en elektronisk kupong via mobilen om ett riktat erbjudande till just dig eller som för kafékedjan Espresso House erbjuda hög prestanda till konsumenter att surfa på Internet i deras kaféer för att på så sätt möta det nya samhällets önskemål om att kunna arbeta i kreativa miljöer eller bara sitta och nöjessurfa över en kopp kaffe.

Espresso House har på ett kreativt sätt utvecklat sitt lojaliseringsprogram. Kafékunder precis som alla som handlar förväntar sig relevanta erbjudande som är individualiserade. Kedjan har en App som skräddarsyr erbjudanden utifrån köpbeteende. Det leder till att kedjan vet mer om kundens specifika önskemål än vad de kanske själva vet när de står i kön. Det i sin tur leder till mer lojala kunder och effektivisering då kunder handlar snabbare.

Berätta gärna vad ni gjort för att lojalisera era kunder på nya sätt där ni dragit nytta av digitalisering och mobilitet.

 

Ha en riktigt skön valborg!Vi ses snart igen!

Ciao ciao//AnnaPia

 

http://it24.idg.se/2.2275/1.623330/telia-kopplar-upp-kafékedja