Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

E-handel – gör betalningen till en del av köpupplevelsen

4 år sedan

Som e-handlare kan man vinna mycket på att förenkla betalningen. Kunderna får en bättre köpupplevelse och kommer med större sannolikhet använda din site för att handla igen

När du erbjuder varor och tjänster för köp på webben är det viktigt att tänka på hur du ta betalt för dina varor och tjänster. Om betalningen ställer till extra insats för konsumenten blir det en dålig upplevelse och det har visat sig att 96% av de som har en negativ köpupplevelse tenderar att vara illojala. Erbjud olika betalningssätt.  Faktura är det sätt som ökar mest och hela 40% väljer detta sätt. Tänk också på att många väljer att betala med mobilen och det är ett starkt växande betalningssätt och att de allra flesta privatpersoner har för vana att betala sina räkningar i slutet på månaden.

Genom att erbjuda möjligeten att betala med mobilen gör du det enkelt för konsumenten att utföra och ha överblick över transaktionen oavsett var han eller hon är när de utför sitt köp. Om du dessutom på ett kreativt sätt kan addera värde genom exempelvis QR koder som kan scannas för den köpta produkten eller tjänsten så har du möjlighet att ytterligare addera värde till din produkt efter köpet.

Här finns en fantastisk möjlighet att använda själva fakturan som en marknadsplats för köpupplevelser!

Förra veckan berättade en kollega att han köpt en snygg skjorta med professionell hjälp i butiken. Han fick komplimanger på jobbet och gick på kvällen in på butikens hemsida för att köpa en likadan men i annan färg. Det var lite krångligt och en hel del letande innan han hittade fram. Det borde kunna vara enklare:

  1. Han skulle kunna scanna in kvittot via tex en QR-kod och då komma direkt in på hemsidan/webshopen med just den produkten
  2. Om han istället köpt skjortan på nätet så borde QR koden på fakturan visa var närmaste butik är med tips på kläder som passar till
  3. Eftersom han var registerad kundklubbsmedlem, skulle han kunna fått ett SMS med frågan om han är nöjd samt få tips om andra produkter

Idag lämnar 52 % lämnar en hemsida om de inte direkt får svar på sina frågor. [1] och av de som har fått en krånglig köpupplevelse är hela 96% illojala.[2]

Via exempelvis QR taggar på webben eller på fakturan skulle retail företag  kunna följa hur många online besök som faktiskt leder till ett köp i andra kanaler. Företaget skulle även kunna styra till köp i andra kanaler och på så sätt stödja den fysiska butikens försäljning. Likadant tvärtom- dvs att i butiken stödja försäljning online genom tex scanning av QR taggar som förer konsumenten med rätt information.

Betalningssätt och det värde som du kan addera i samband med betalningen  är en oerhört viktig del för kundupplevelsen. Det ska vara enkelt att betala, själva transaktionen ska inte vara ett hinder och du ska få något mer än själva varan som består efter köpet. Se tex hur Collector hjälpte en kund att få 20% av konsumenterna mer nöjda genom att förlänga betalningstiden

Berätta gärna för mig hur ni gör för att förenkla för era kunder?

Vi hörs snart igen!

Ciao ciao//AnnaPia

http://www.market.se/bransch/hemelektronik/rad-till-e-handlare-forlang-fakturatiderna

[1]Forrester research

[2]CEB Customer Contact Council: Customer Effort Reduction Survey

One Kommentar

  1. gabriella 4 år sedan

    Ja det är helt klart något vi alla måste se över, och det verkar finnas många innovativa möjligheter. För oss som arbetar med b2b är det fakturaformatet som är viktigt. Frågan som kommer är vilket alternativ som konsumenterna känner är mest pålitligast och enklast för just dem.