Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Frukostevent med Google, Spotify Business, Klarna och Sitoo

6 år sedan

Då var det dags för frukostevent igen på Filmstaden Sergel i Stockholm. Jag har skrivit om det tidigare, det är företaget Sitoo som tillsammans med olika spännande företag anordnar Retail Breakfast Club 3 – 4 gånger om året. Denna gång medverkade Google, Klarna, Soundtrack Your Brand/Spotify samt Sitoo själva.

Temat för denna morgon var hur e-handel och fysisk handel växer samman, hur vårt sätt som konsument att handla förändras, samt hur företagen/handlarna kan anpassa sig till det nya internetbaserade köpbeteendet.

Först ut på scen var Anna Wikland, som jobbar som Industry Head, Retail, Technology and Telecom, på Google. Anna höll en intressant presentation om hur den snabba digitala utvecklingen påverkar konsumentbeteendet.

frull3

Mobilen står oftast i centrum, då konsumenten många gånger börjar sin köpresa därifrån. Anna berättade att 30% av söken börjar i mobilen men andra typer av skärmar kommer framöver också att ta en större roll. En snabb undersökning i publiken visade att mer än 75% har mer än tre uppkopplade enheter, vilket stämmer rätt bra med statistiken som säger att vi i snitt har 3,2 uppkopplade enheter per person idag. Dessa enheter blir alltså allt viktigare när konsumenten skall göra olika typer av köp.

För min egen del är det inte ovanligt att jag, när jag är ute efter något nytt, låt säga ett par skor, börjar min köpresa på mobilen, kanske på tunnelbanan eller i väntan på bussen. Jag söker reda på skorna, ofta på varumärkets webbsida, spanar in modellen, hur den matchas med andra kläder, och priset. När jag får tid över eller om jag är i närheten av den fysiska butiken, springer jag in och kollar in skorna på riktigt, provar dem, klämmer och känner lite, men lämnar oftast utan shoppingpåse. På kvällen däremot, väl hemma i soffan, med min surfplatta i knät, slår jag till. Några klick och skorna är mina. Enkelt och smidigt, och jag är ett par skor rikare. Tack för det. Viktigt för min köpupplevelse är såklart att företget/handlaren har mobilanpassade webbsida, ett schysst användargränssnitt och bra, men också gärna flera alternativa betallösningar.

Apropå betallösningar, nästa man upp på scen var Niklas Angergård, Vice President Brand and Marketing på Klarna som pratade om just betallösningar och vikten av enkelhet för kundupplevelsen. Bara en sådan sak som att kundens e-post och postnummer är ifyllda i köpflödet eller möjligheten för kunden att betala med faktura istället för att behöva knappa in kreditkortsnummer ökar enkelheten för kund och leder till bättre konvertering för dig som företagare/handlare.

Alltid lika intressant är det också att lyssna på Joel Brosjö från Soundtrack Your Brand, som pratar om musikens kraft för köpupplevelsen och hur musik kan hjälpa dig inom handel att sälja mer. Rätt musik i till exempel en butik, kan få kunden att stanna längre och köpa mer, medan fel musik kan få kunden att helt sonika lämna butiken eller spendera mindre pengar i butiken. Joel hade färsk statistik som visade att 44 % av kunderna lämnar butiken om fel musik spelas! Något att fundera på…

Förutom intressanta talare och innehåll, serverade givetvis också god frukost. Nästa Retail Breakfast Club event äger rum efter sommaren! Kanske ses vi där?

Vi hörs snart igen!

/Frida