Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Arenorna – en marknadsplats i förändring

4 år sedan

Arenorna är en betydande marknadsplats för retailföretag – sportarenor, travbanor och mässor är platser som retailföretag är verksamma på. Både i form av direkt fysisk försäljningsbutik men också som marknadsföringsplats.

För oss besökare som ser fram emot ett event vi gillar finns det en hel del baksidor:

–       Hur tråkigt är det inte att trängas med hundratals tjejer i toa-kön eller framför snabbmatsrestaurangen och inte hinna uträtta sina ärenden i pausen!

–       Eller hur tråkigt är det att besöka en mässa och spana in de fina ridstövlarna jag ville ha när den en- gång- om året-mässan-för-hästfolk går av stapeln. Så går det inte att utföra betalningen på grund av bristande tekniska förutsättningar och jag får vänta på att inhandla mina ridstövlar till nästa år!

–       Eller hur tråkigt är det att trängas med hundratals människor för att ta sig ifrån arenan – alla på en gång!

 

Arenorna försöker ständigt attrahera nya besökare genom att höja upplevelsen på olika sätt. Tekniken är en accelerator!

Ett sätt att använda tekniken för detta är att placera ut olika typer av digitala skärmar med riktade budskap i kombination med budskap till mobilerna.

Som besökare kan du se presskonferensen efter en fotbollsmatch eller att följa en viss spelare i mobilen under spelets gång. Spelbolagen kan addera på spelformer som vänder sig direkt till publiken på plats under en match.

Tekniken kan också användas till att tillhandahålla biljetter direkt i mobilen eller titta på videoklipp som repriser och eftersnack från omklädningsrummet.

Med hjälp av positioneringstjänster kan du lokalisera dina vänner på arenan.  Retail företag kan nyttja positionering för riktade erbjudanden till besökare, direkt i mobilen eller på en digital skärm.

Ytterligare ett sätt att använda arenatekniken höja servicenivån och upplevelsen av själva evenemanget till exempel med smidigare köhantering och enklare beställningar via digitala kiosker. Den unga generationen förväntar sig här touchscreens och rörliga bilder. Inte gamla kölappar!

Fantastiskt vad tekniken möjliggör!

  • Snabbare snabbmat med hjälp av självbetjäningskiosker,
  • Bättre upplevelse totalt  med digitala skrämar där jag kan ta del av eventet på det sätt jag själv önskar
  • Förlängt nöje efter eventet med exempelvis interaktiva intervjuer kopplade till din egen mobil eller exempelvis möjlighet att shoppa relaterade prylar (läs ridstövlar) och betala med hjälp av mobilen kan göra att jag som konsument stannar en stund till.

På köpet slipper jag trängas med alla som ska hem på en och samma gång!

Under hösten 2014 tecknade fotbollsklubbarnas gemensamma organisation Svensk Elitfotboll ett avtal med TeliaSonera om att bygga ut arenornas trådlösa nät som ett led i att förhöja upplevelsen på fotbollsarenorna. Vi berättar gärna mer om hur vi kan stödja er som finns på arenorna med tekniska förutsättningar för att driva försäljning genom bla digital media distribution, positioneringstjänster eller mobil kommunikation.

Vore kul att höra mer om de utmaningar ni står inför både vid permanent placering på arenor eller temporära ”butiker”.

Ciao ciao

Vi hörs snart igen!

AnnaPia

http://www.handelstrender.se/sex-trender-inom-digital-skyltning/

https://www.cygate.se/-/telia-levererar-framtidens-arenateknik-till-allsvenskan-och-superettan